آموزش پرواز با پهپاد - how to fly a drone

آموزش پرواز با پهپاد

آموزش پرواز با پهپاد و هر آنچه برای پرواز نیاز است

این راهنما مخصوص خلبانان کم تجربه و کاربران مبتدی می باشد که هنوز با نحوه پرواز با کوادکوپتر آشنایی ندارند. اگر موضوع آموزش پرواز با کوادکوپتر یا “How To Fly A Drone” را جستجو کنید مطالب زیادی پیدا می شوند ما در اینجا سعی کرده ایم که تمامی این مطالب را به صورت یکپارچه برای شما پوشش دهیم. در این پست ما به شما نحوه پرواز با پهپاد را آموزش می دهیم و همچنین برای شما نحوه کنترل کوادکوپتر با تلفن همراه را آموزش خواهیم داد که کاربران بعد از خرید کوادکوپتر به دنبال افرادی هستند که نحوه پرواز را از آن یاد بگیرند یا دنبال یک منبع معتبر برای رفع این مشکل خود هستند. پهپاد به هواپیمای بدون سرنشین و کنترل از راه دوری گفته می شود که برای هدایت کردن آن باید از راه دور و از طریق یک کنترلر اقدام کنید.

پرواز با پهپاد how to fly a drone djiland com b

همانطور که برای اولین بار رانندگی کار مشکلی است هنگام اولین پرواز هم شما دچار مشکل می شوید و نیاز به مهارت های خاصی می باشد که در این مطلب دی جی آی لند به آنها اشاره می کند. پهپادهای سرعتی و مسابقه ای به خاطر سرعت بالایی که دارند برای پرواز دشوار تر هستند. به همین خاطر تمامی کارشناسان استفاده از پهپاد های سرعتی را برای مبتدیان توصیه نمی کنند. قبل از شروع پرواز نحوه هدایت کامل یک هواپیمای کنترل از راه دور را بیاموزید تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیندازید. هر چند پرواز دادن یک مولتی روتور کاری هیجان انگیز و سرگرم کننده است اما آنگونه راحت و بدون دردسر هم نیست.

قبل پرواز با پهپاد چه لوازمی باید فراهم باشد

برای پرواز با کوادکوپتر به قطعاتی کنار آن نیاز دارید که از مهمترین آنها می توان به باتری، ریموت کنترل، گاردهای محافظ ملخ، پد پرواز و موارد دیگر اشاره کرد. برای شروع پرواز مطمئن باشید که باتری به صورت کامل شارژ شده و ریموت با کوادکوپتر یک اتصال فعال دارد. برای افزایش ایمنی سعی کنید از گاردهای محافظ ملخ استفاده کنید تا در صورت تصادف کردن میزان خسارات را کاهش دهند. اگر قصد پرواز با هلی شات (بخوانید کوادکوپتر دوربین دار) را دارید باید دقت بالاتری برای پرواز داشته باشید چرا که با کوچکترین اشتباه تعادل پرنده بر هم خورده و نمی توانید آنگونه که باید فیلم های شفاف تهیه کنید.

اگر با یک پهپاد هابی پرواز می کنید قبل از پرواز نیاز به آموزش و گواهینامه خاصی ندارید، اما اینگونه هم نیست که پرنده را از جعبه خارج کرده و پرواز را شروع کنید. باید بدانید که حتی ساده ترین این هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به اندکی مهارت و آموزش دارد تا در هنگام پرواز دچار کرش و دریافت خسارات نشوید.

قوانین ثبت پهپادها در آژانس های هواپیمایی

پهپادها همانند سایر وسیله ها نیاز به ثبت در سامانه های پروازی دارند که در ایالات متحده برای ثبت نمونه های اسباب بازی، آژانس فدرال یا FAA حدود 10 دلار هزینه برای مجوز 2 ساله درخواست می کند. صدور مجوز به صورت شخصی انجام می شود. در ایالات متحده پهپادهایی که کمتر از 250 گرم وزن دارند نیاز به ثبت در سامانه فدرال ندارند و کاربران به صورت آزادانه می توانند از آنها استفاده کنند. در کشور خودمان هم چنین قوانینی برای این پرنده های هدایت پذیر وضع شده است. قوانین اساسی زیادی برای پرواز وجود دارد، اما اصول اولیه پرواز اینگونه است که پهپاد خود را حدود 8 کیلومتر دورتر از فرودگاه پرواز دهید، در ارتفاعی کمتر از 400 متر پرواز کنید، از پرواز به بالای جمعیت بپرهیزید، مزاحم حریم شخصی مردم نشوید. قبل از شروع پرواز برای جبران خسارات بعد از گم شدن هواپیمای خود ما یک راه حل به شما توصیه می کنیم که جزئیات پرنده و ثبت نام خود را در یک کاغذ بر روی پهپاد بچسبانید. اگر یک هواپیمای بدون سرنشین را در طبیعت از دست بدهید، احتمال اینکه شخصی بتواند جزئیات ثبت نام شما را جستجو کند و هواپیما را به سمت شما بازگرداند وجود دارد. راه حلی که امروزه برای پیدا کردن کارت شناسایی خود اداره ثبت احوال ارائه داده است.

آشنایی کامل با پهپاد خود و قابلیت های آن

احتمال دارد قبل از چند میلیون یا بیشتر برای خرید پهپاد تحقیقات زیادی انجام داده اید. اما اگر در مورد آنچه پهپاد شما می تواند انجام دهد و امکاناتی که دارد آگاه نیستید، وقت آن رسیده که با کوادکوپتر خود بیشتر آشنا شوید.

آخرین مدل های برتر دارای ویژگی های ایمنی مفیدی هستند، اما شما باید درک کنید که آنها چه کاری انجام می دهند و نحوه عملکرد آنها برای یک پرواز پیشرفته چگونه است. قابلیت اجتناب از موانع نکته مثبت برای هر پهپاد پیشرفته و حرفه ای می باشد که پهپادها به روش های مختلف از آن استفاده می کنند. در این مورد برای کاربران سوال پیش می آید که آیا همیشه و تمامی مونع را تشخیص می دهد؟ آیا می تواند در کنار موانع حرکت کند یا با تشخیص موانع در کنار آنها ثابت می شود؟ آیا از تمامی جهات موانع را شناسایی می کند یا فقط از جلو؟
در کوادکوپترها این سنسورها به صورت مختلف کار می کنند که برای تشخیص همه جانبه و پرواز هوشمندانه نیاز به حسگرهای بیشتر و پردازنده هوشمندانه تر برای عبور دادن مولتی روتور از میان موانع می باشد. به عنوان مثال در جدیدترین کوادکوپترهای فانتوم و مویک هلی شات های پیشرفته DJI از تمامی جهات می توانند موانع را تشخیص دهند که یک لایه ایمنی محکم برای اجتناب از خطرات می باشد.
شما همچنین باید بدانید که هواپیمای بدون سرنشین شما با استفاده از داده های GPS به خانه باز می گردد یا نه؟ مدل های جدید از این ویژگی به نحو عالی استفاده می کنند به گونه ای که با از بین رفتن سیگنال های GPS به صورت اتوماتیک به محل تیکاف خود باز می گردند. همچنین تنظیم ارتفاع که برای پروز در فضای بسته و مکان هایی که دارای درختان و موانع کم ارتفاع می باشد ضروری است. کاربران باید نسبت به اینکه می تونند از ویژگی بازگشت اتوماتیک استفاده کنند مطمئن شوند، همچنین مطمئن شوید که ریموت شما دارای دکمه Pause برای توقف و شروع مجدد پرواز است. همچنین دکمه هایی که قدرت موتورها را در شرایط اضطراری کاهش می دهند را بشناسید. ما بارها دیده ایم که کوادکوپترها با خارج شدن از محدوده کنترل به طور کلی از بین رفته اند.

مناسب ترین کوادکوپترها برای آموزش پرواز

مطمئنا اولین پروازها با اشتباهات زیادی همراه است که هر یک از این اشتباهات می تواند منجر به تصادف و بروز خساراتی شود و  اینگونه است که ما توصیه می کنیم از پهپادهای ارزان قیمت برای آموزش و یادگیری پرواز استفاده کنید. همچنین برای آموزش می توانید به صورت شخصی اقدام به ساخت کوادکوپتر کنید. مطمئنا با ساخت یک پهپاد می توانید خیلی راحت تر نحوه پرواز با این پرنده های هدایت پذیر را یاد بگیرید.

آگاهی از زمان پرواز

شما قبل از پرواز باید تشخیص دهید که ظرفیت باتری پهپاد چقدر است، و با یک بار شارژ ان چند دقیقه می توانید کوادکوپتر خود را پرواز دهید. به طور معمول اعلان هایی از عمر باتری بر روی صفحه در برنامه های کنترل پرواز نمایش داده می شد که با استفاده از آنها می توانید سطح شارژ باتری را مشاهده کرده که در برنامه ریزی پرواز به شما کمک می کند. در میان تمامی پهپادهای موجود در بازار محصولات DJI با پرواز بیش از 30 دقیقه طولانی ترین پروازها را ارائه می دهند. میزان شارژ یک پهپاد وابسته به ظرفیت باتری و وزن آن میباشد.

دریافت اطلاعات پرواز از سیستم های سنجش از راه دور

برای پرواز علاوه بر فید ویدئویی زنده که دوربین برای شما ارسال می کند، نیاز به داده هایی دارید که توسط سیستم های سنجش از راه دور ثبت می شوند. شما می توانید داده هایی نظیر موقعیت مکانی، جهت یابی، میزان ارتفاع، میزان مسافت پیموده شده، سرعت پرواز و داده های بسیار دیگر را در اپلیکیشن های همیار خلبان مشاهده کنید.

انتخاب یک مکان وسیع برای آموزش پرواز با پهپاد

برای آموزش پرواز با کوادکوپتر یک فضای باز و عاری از هر گونه مانع را انتخاب کنید تا درصد تصادفات را کاهش دهد. رفته رفته که مهارت شما برای کنترل پهپاد افزایش یافته می توانید در یک فضای بسته، حتی در خانه هواپیمای خود را پرواز دهید و هر جایی از آن استفاده کنید.

شروع پرواز با کوادکوپتر

اکنون وقت آن رسیده که خود را برای پرواز آماده کنید. با استفاده از موارد بالا که ذکر کرده ایم اکنون می دانید که کوادکوپتر خود دارای چه قابلیت هایی می باشد، چگونه کار می کند؟ چگونه قابلیت های ایمنی آن را فعال کنید و چه زمانی می توانید با یک باتری پرواز کنید. بعد از تمامی این مراحل اکنون باید بدانیم که چگونه پرواز را شروع کنیم.
اگر محتاط هستید ابتدا با نرم افزار شبیه ساز پرواز کار کنید. DJI این ویژگی را در برنامه خود ایجاد کرده و به شما امکان می دهد از ریموت هواپیمای بدون سرنشین خود استفاده کنید تا از طریق دنیای مجازی پرواز کنید. برای اولین پرواز توصیه می کنیم در نزدیک خود و ارتفاع پایین حرکت کنید.

چند نکته را قبل از پرواز رعایت کنید:

– باتری های پرواز و کنترل از راه دور را شارژ کنید
– بروزرسانی های موجود را برای سیستم عامل پهپاد و کنترل از راه دور بررسی کنید
– تأیید کنید که محتوای کارت حافظه در رایانه بارگذاری شده و حافظه مناسب وجود دارد
– پیش بینی آب و هوا را برای زمان و مکان برنامه ریزی شده بررسی کنید
– تأیید کنید که مکان برنامه ریزی شده محدودیتی در پرواز ندارد
– کالیبراسیون پهپاد را در محل بررسی کنید
– قبل از برخاستن وضعیت GPS، باتری و کارت حافظه را بررسی کنید
– به دنبال هر گونه شکستی در ملخ ها و سایر قطعات کوادکوپتر باشید
– رقبل از برخاستن مطمئن شوید که تلفن کاملا شارژ شده است
– کنترل های دستی را بلافاصله پس از برخاستن چک کنید

این اقدامات اساسی است که شما قبل از هر پرواز باید انجام دهید. شاید شما علاوه بر موارد بالا به رعایت نکات دیگر هم ملزوم باشید. به عنوان مثال ، اگر از فیلترها استفاده می کنید ، از مناسب بودن آنها اطمینان حاصل کنید یا اگر یک پهپاد با پشتیبانی از لنزهای قابل تعویض دارید ، حتماً لنزهای مناسب را با خود داشته باشید.

اتصال کوادکوپتر به ریموت

برای شروع پرواز ابتدا ریموت و کوادکوپتر را با استفاده از دکمه های Power روشن کنید. در پهپادهای مدرن نظیر نمونه های ساخته شده توسط کمپانی دی جی ای دکمه پاور بر روی باتری قرار دارد. بعد از اینکه بین ریموت و پهپاد اتصال برقرار شد با چند بوق به شما هشدار می دهد که نشانه اتصال میان دو دستگاه می باشد. اکنون با استفاده از لیور یا استیک سمت چپ می توانید ارتفاع پرنده را از سطح زمین تنظیم کرده و همچنین پرنده را با استفاده از همین استیک بچرخانید. از لیور سمت راست برای حرکت هلی شات به جلو، عقب، راست و چپ استفاده کنید. بنابراین اولین اقدام برای شروع پرواز و جدا کردن مولتی روتور از سطح زمین استفاده از جوی استیک Throtell (تراتل) می باشد که با حرکت دادن این لیور به سمت بالا کوادکوپتر از زمین کنده می شود. سعی کنید این حرکت ابتدا بسیار نرم باشد.
اما همه پرواز استفاده از جوی استیک تراتل و حرکت به بالا نیست، شما در طول پرواز نیاز دارید که در تمامی جهات حرکت کنید که برای این کار باید از لیور سمت راست استفاده کنید. استیک سمت چپ را بر روی محور تراتل تا ارتفاع دلخواه خود به جلو حرکت دهید سپس از جوی استیک سمت راست برای حرکت به عقب و جلو استفاده کنید.

پرواز با پهپاد how to fly a drone djiland com b 1

محور Roll در کوادکوپتر

اما در برخی از ریموت ها تنظیمات به صورت اساسی صورت نگرفته، به عنوان مثال با حرکت دادن استیک سمت راست نمی توانید بر روی محور رول چرخش دهید. برای تنظیم کردن محور رول استیک سمت راست را به سمت راست و چپ حرکت دهید. هنگامی که خلبان جوی استیک سمت راست را به سمت چپ حرکت می دهد سرعت موتورهای سمت راست افزایش می یابد که در نتیجه کوادکوپتر به سمت چپ متمایل می شود. اگر این حرکت را برعکس انجام دهد مولتی روتور به سمت راست متمایل می شود.

محور Pitch

برای حرکت به جلو و عقب از محور Pitch استفاده کنید که با عقب و جلو کردن استیک سمت راست می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. هنگامی که شما لیور سمت راست را به سمت جلو حرکت می دهید در واقع سرعت موتورهای عقب را افزایش داده اید که طی این رخداد کوادکوپتر را به سمت جلو حرکت می دهد.

محور Yaw

محور Yaw هم برای حرکت به سمت راست و چپ می باشد که برای اینکار باید لیور سمت چپ را به راست و چپ بچرخانید تا شاهد تغیر جهت مولتی روتور بر روی این دو جهت باشید. هنگامی که شما جوی استیک سمت چپ را به سمت راست می چرخانید سرعت موتورهای سمت چپ بیشتر می شود که در نتیجه بر نیروی سمت راست غلبه می کند و کوادکوپتر را به سمت راست سوق می دهد.

محور Throtell

علاوه بر سه محور فوق که در بالا برای شما معرفی کرده ایم، یک محور اساسی وجود دارد که برای افزایش ارتفاع پرنده و در واقع سرعت موتورها به کار گرفته می شود. جوی استیک سمت چپ را به سمت جلو حرکت دهید تا قدرت موتورها افزایش یافته و پرنده ارتفاع بیشتری را به خود ببیند. شما از قبل یک فرمان به سیستم مرکزی مولتی روتور می دهید (به عنوان مثال حرکت به جلو) که بر اساس آن فرمان سرعت موتورهای مورد نظر را برای حرکت به جهت دلخواه افزایش می دهد.

از جوی استیک سمت راست چگونه استفاده کنیم

جوی استیک سمت راست مخصوص حرکت به جلو، عقب و چرخش بر روی محور Roll یا چرخش در محور افقی می باشد که در واقع نیمی از سیستم کنترل یک مولتی روتور می باشد. برای چرخش و حرکت در تمامی جهات می توانید از این لیور استفاده کنید. با فشار دادن هر اهرم در واقع قدرت موتورها را کم یا زیاد می کنید که خود باعث تغیر موقعیت در مولتی روتور می شود.

قابلیت های پرواز هوشمند

علاوه بر ریموت کنترل می توانید از حالت های پرواز هوشمند که در پهپادهای مدرن امروزی گنجانده شده استفاده کنید. شما می توانید از حالت های عکس های خودکار، پراز بر روی مدارهای دایره مانند، ردیابی سوژه و موارد بسیار دیگر استفاده کنید. هواپیماهای مختلف حالت پرواز های مختلفی دارند، بنابراین باید مدتی را صرف بررسی هر حالت کنید. استفاده از قابلیت های  هوشمندانه پرواز را برای خلبان راحت تر می کند.

قابلیت شناور کردن پهپاد

برای پهپادهایی که قابلیت حفظ ارتفاع به صورت اتوماتیک را ندارند، خلبان باید از مهارت خود استفاده کند و پرنده را در نقطه دلخواه به صورت ثابت نگه دارد. برای این کار باید خیلی نرم از دریچه گاز استفاده کنید. مهمترین تمرین برای یک خلبان حرفه ای استفاده از محور تراتل و حفظ مولتی روتور در یک محدوده دلخواه می باشد که باعث می شود مهارت های خلبان دوچندان شود.

پهپادها و قابلیت فیلم برداری

احتمالا شما هم پهپاد را فقط برای پرواز نمی خواهید، هلی شات ها به لطف دوربین و قابلیت فیلم برداری که دارند از محبوبیت خاصی در میان کاربران بهرمند شده اند. در واقع دوربین ها هم به همان اندازه که کوادکوپتر هائز اهمیت هست باید بررسی شود. مولتی روتورهای می توانند با حمل یک دوربین تصاویر و فیلم های هوایی با کمترین لرزش به ثبت برسانند که امروزه از این تصاویر و فیلم ها در زمینه های فراوانی استفاده می شود.
دوربین های بدون سرنشین بسیار شبیه به تلفن های هوشمند ساخته شده اند – بیشتر آنها دارای لنزهای اصلی با دیافراگم های روشن هستند ، بنابراین می توانند به صورت جادویی فیلم هایی با سر و صدای کم تهیه کنید. اما شما همیشه قصد پرواز در هوای روشن را ندارید. برای به دست آوردن زاویه شاتر مناسب برای فیلم، باید از فیلترهای ND برای پرواز در شرایط روشن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سرعت شاتر 1/48 ثانیه برای فیلمبرداری 24fps و سرعت 1/60 ثانیه برای 30fps ایده آل است. لازم است مقدار نور موجود در لنز را کاهش دهید تا در شرایط مناسب فیلم هایی با بهترین کیفیت به ثبت برسانید.

بازگشت اتوماتیک به خانه

در اکثر پهپادها قابلیت بازگشت خودکار وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید هواپیمای بدون سرنشین خود را به صورت کاملا اتوماتیک به خانه باز گردانید. اگر از سنسورهای اجتناب از موانع استفاده می کنید مطمئنا خیلی راحت تر می توانید از این ویژگی استفاده کنید. هنگامی که شارژ دستگاه رو به اتمام می باشد یا مولتی روتور از محدوده کنترل خارج شده باشد می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا هواپیمای بدون سرنشین خود را خیلی سریع به خانه بازگردانید. برای این کار کافیست از روی ریموت کنترل دکمه RTH را فشار دهید تا هواپیما مختصات مکانی محل تیکاف را بازنشانی کرده و به سمت مکان اولیه خود پرواز کند.

حالت های هوشمندانه برای پرواز آسان

مبتدیان می توانند از ویژگی های هوشمند برای اولین تجربه های خود استفاده کنند. حالت ActiveTrack حرفه ای ترین مد پروازی می باشد که با استفاده از آن می توانید به صورت کاملا اتوماتیک سوژه مورد دلخواه خود را دنبال کنید. دیگر نیازی به تلاش شما نیست خیلی راحت می توانید موضوع مورد دلخواه خود را با رعایت فاصله ردیابی کنید.
کاربران همچنین می توانند از طریق ویژگی Waypoint یک مسیر دلخواه برای پرواز رسم کنند. نقاطی که قصد پرواز بر روی آنها را دارید بر روی نقشه مشخص کنید و به پرنده دستور دهید تا به صورت اتوماتیک بر روی این مختصات حرکت کند.

اگر پهپاد شما فاقد سنسور ویژن یا سیستم اجتناب از موانع می باشد، باید خیلی محتاط عمل کنید تا با سلامت کامل هواپیمای بدون سرنشین خود را به خانه بازگردانید. در نمونه های هابی که ایمنی بالایی ندارند درصد اشتباه و کرش بسیار بالا می باشد. تمامی سنسورهایی که در سطح کوادکوپتر نظیر سنسور ژیروسکوپ و التراسونیک به همراه سیستم FlightAutonomy به خوبی در کنار هم فعالیت می کنند تا تعادل پرنده را در شرایط نامناسب حفظ کنند.

What is the Vision system

فرود ایمن با پهپاد

برای فرود آسان باید از جوی استیک سمت چپ استفاده کنید و با دقت بالایی دریچه گاز را به سمت پایین فشار دهید. در کوادکوپترها پد های فرود یا پایه های لندینگ تعبیه شده اند که هنگام فرود سطح پایینی مولتی روتور را از زمین و برآمدگی های سطح آن محافظت می کنند. برای تجربه یک فرود آسان از دکمه تراتل و محور Yaw با دقت بالایی استفاده کنید.

چگونه کوادکوپتر را با گوشی کنترل کنیم

این موضوع یک بحث پیچیده می باشد که کاربران بعد از خرید پهپاد مشتاق هستند تا نحوه کنترل پهپاد با تلفن همراه را یاد بگیرند. برای استفاده از تلفن همراه به جای کنترل از راه دور باید ابتدا برنامه شبیه ساز پرواز که برای هر کمپانی و یا هر کوادکوپتر متفاوت میباشد را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کرده سپس با فعال کردن آن و بروزرسانی فریمور پهپاد از تمامی قابلیت های یک مولتی روتور بهرمند شوید. برنامه های همیار خلبان به عنوان مثال اپلیکیشن DJI GO که مخصوص کواد کوپترهای DJI می باشد با نسخه های اندروید و ای او اس سازگار می باشد.

پرواز با پهپاد how to fly a drone djiland com c

جمع بندی آموزش پرواز با کوادکوپتر

در این مطلب ما به شما نحوه پروزا و  مقدمات لازم برای شروع یک پرواز را به خلبانان مبتدی آموزش داده ایم که با رعایت این دستورالعمل ها می توانید با چند بار پرواز به صورت حرفه ای عمل کنید. دی جی آی لند به عنوان نمایندگی رسمی هلی شات DJI به تمامی خدمات مربوط به این محصولات را به مشتریان و علاقمندان ارائه می دهد.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش پرواز با پهپاد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *