گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟ - گیمبال چه نقشی در پهپاد دارد

نقش گیمبال در پهپاد

گیمبال چه نقشی در کوادکوپتر دارد

در این مقاله ما می خواهیم تا به بررسی و نقش گیمبال در پهپادها بپردازیم. همانطور که شاهد هستید امروزه تصاویر و فیلم های هوایی طرفداران زیادی دارند و استفاده از آنها در تیزرهای تبلیغاتی، مستندها، برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی بسیار رایج می باشد. اما گیمبال چه نقشی در هلی شات و ارتقاع کیفیت تصاویر و فیلم ها دارد؟
هنگامی که شما در حال دویدن از دوربین تلفن همراه خود برای فیلم برداری و تصویر برداری استفاده می کنید متوجه لرزش بیش از حد دوربین در عکس ها و فیلم ها خواهید شد، ویدئوهایی که بدون استفاده از گیمبال با یک هلی شات یا کواد کوپتر دوربین دار به ثبت می رسانید هم چنین وضعیتی را دارند و وضوح پایینی دارند. با این وجود ما به نقش اساسی یک گیمبال در کوادکوپترها پی می بریم. قطعه ای که نقش اساسی دارد و باعث می شود تا تمامی لرزش های دوربین کنترل و خنثی شوند. اما کاربران علاوه بر نصب دوربین می توانند بارهای اضافی نظیر نورافکن و موارد دیگر را هم بر روی این گیمبال نصب کنند.
لرزشگیر ها کاربرد بسیار مهمی در دنیای فیلم برداری و تصویر برداری دارند. به عنوان یک وسیله جانبی به کار می روند تا هیچگونه لرزشی در فیلم ها و تصاویر مشاهده نشود. در ساختار آنها از تعدادی حلقه و موتور به کار می رود که بسیار سبک بوده اند و سریع عمل می کنند. با توجه به مدلی که انتخاب می کنید می توانند در محدوده های بیشتری دوربین را تثبیت کنند.

گیمبال در پهپاد چیست؟ djiland com c

به طور کلی گیمبال چیست؟

در واقع گیمبال وسیله ای برای ثابت نگه داشتن دوربین در حالت های مختلف و بر روی سه محور می باشد که فیلم برداران حرفه ای از این وسیله جانبی استفاده فراوانی می کنند. در واقع اگر بخواهیم از نقش گیمبال بگوییم این وسیله جانبی که برای دوربین ها یا کوادکوپترهای دوربین دار قطعه ای ضروری به حساب می آید بین دوربین و سطح نگه دارنده دوربین نصب می شود تا حرکت های دوربین را نسبت به تغیر موقعیتی که آن سطح می دهد یکنواخت کند. به عنوان مثال هنگامی که شما لیور جهت را از ریموت کنترل به سمت چپ فشار می دهید، هر چند این تغیر مسیر را آهسته انجام دهید اما اگر دوربین با همان سرعت و زاویه بچرخد یک آشفتگی در دوربین به وجود می آید که نتیجه آن ویدئوهای الاکلنگی می باشد. به این منظور لرزشگیر دوربین را از کوادکوپتر مجزا می سازد و خلی آهسته و کنترل شده زاویه دید آن را تغیر می دهد تا این تغیر مسیر یهویی در فیلم به وضوح دیده نشود.

گیمبال در پهپاد چیست؟ djiland com b

گیمبال چگونه کار می کند

گیمبال هر چند کاربرد حرفه ای دارد اما از یک ساختار ساده بهره می برد که از تعدادی حلقه با موتورهای بدون برس ساخته می شود. شما اینگونه فرض کنید که یک گیمبال را در سطح پایینی یک هلی شات نصب کرده اید و دوربین را به آن متصل کرده اید. هنگامی که شما به صورت ناگهانی مولتی روتور را به سمت جلو حرکت می دهید گیمبال دوربین را به سمت عقب حرکت می دهد تا دوربین در جایگاه خود ثابت شود و به یکنواختی کامل دست بیابد.

انواع گیمبال

اما لرزشگیر ها با توجه به محورهایی که می توانند دوربین را حرکت دهند و لرزش آن را خنثی کنند به سه دسته تقسیم می شوند که در پایین به آنها می پردازیم. در بعضی دوربین ها لرزشگیرهای درونی تعبیه شده اند که لرزش های خفیف را خنثی می کنند اما توانایی خنثی کردن لرزش های بزرگ را ندارند و از الاکلنگی شدن فیلم ها جلوگیری نمی کنند. در بسیاری از پهپادها به عنوان مثال کوادکوپترهای مویک و فانتوم لرزشگیر بر روی پرنده نصب می باشد اما برای پهپادهای صنعتی نظیر ماتریس ها و یا اینسپایر کوادکوپترهای حرفه ای کمپانی DJI می توانید گیمبال مورد نظر خود را با توجه به دوربینی که قصد دارید برای آن استفاده کنید بر روی پرنده نصب کنید. گیمبال ها به سه دسته تک محوره، دو محوره و سه محوره تقسیم می شوند.

چه نقشی در پهپاد دارد djiland com a

شرکت چینی DJI همچنین گیمبال های دستی مناسب برای دوربین های کوچک و دوربین های سنگین وزن سینمایی و همچنین نمونه هایی مخصوص تلفن های هوشمند ارائه می کند که از با کیفیت ترین آنها می توان به لرزشگیرهای رونین و اوزمو اشاره کرد. این گیمبال ها قابلیت های بی شماری در اختیار کاربر قرار می دهند تا لذت و هیجان فیلم برداری را دوچندان کند. گیمبال هایی که می توانند بر روی سطوح مختلف نظیر وسایل نقلیه و بر روی یک هلی شات نصب شوند.

گیمبال تک محوره

این نوع استابلایزرها فقط می توانند در یک محور فعالیت کنند. مطمئنا این لرزشگیر نمی تواند تمامی لرزش های دوربین را خنثی کند چرا که در تمامی محورها مانور نمی دهد. استابلایزرهای تک محوره فقط می توانند بر روی محور افقی مانور دهند که به آن محور Pan می گویند. این نوع لرزشگیرها معمولا در پهپادهای مبتدی و غیر حرفه ای نظیر محصولات کمپانی سایما مورد استفاده قرار می گیرند. این گیمبال های تک محوره به جز محور Pan قابلیت چرخش بر روی محورهای Title و Roll را ندارند که فیلم های تهیه شده بر روی این دو محور لرزش دارند.

گیمبال های دو محوره

استابلایزرهای دو محوره مانور بیشتری می دهند و این توانایی را دارند تا لرزش های دوربین را بر روی دو محور خنثی کنند. برای تثبیت دوربین موتورهایی بر روی دو محور نصب شده که به صورت حرفه ای لرزش های دوربین را خنثی می کنند. اما با وجود این دو محور باز هم لرزش هایی در فیلم ها و یک ناهماهنگی در تصاویر مشاهده می شود. دوربین در یک فضای سه بعدی بر روی سه محور حرکت می کند بنابراین این لرزشگیرها باز هم نمی توانند دوربین را بر روی تمامی محورها نگه دارند. این گیمبال ها می توانند لرزش های دوربین را بر روی دو محور Pitch و Roll خنثی کنند، اما هم چنان در محور افقی لرزش هایی مشاهده می کنید که برای حل این مشکل باید از یک گیمبال سه محوره استفاده کنید.

گیمبال های سه محوره

این نوع لرزشگیرها می توانند در تمامی محورها مانور دهند و حتی کوچکترین لرزش ها را از بین ببرند. گیمبال های سه محوره قابلیت چرخش در یک فضای سه بعدی را دارند. اما اینگونه لرزشگیرها بر خلاف عملکرد عالی که دارند وزن بالایی دارند و تا حدودی بر زمان پرواز یک مولتی روتور تاثیر گذار هستند. با این لرزشگیرها می توانید دوربین را در تمامی زوایا بچرخانید. بنابراین گیمبال شما در سه محور Pitch، Yaw و Roll می چرخد تا تمامی لرزش های دوربین را خنثی کند. کاربران به خاطر وزن بالای این گیمبال ها آنها را گزینه خوبی برای پهپادهای سرعتی و مولتی روتورهایی که قابلیت حمل پایینی دارند نمی دانند.

ارزانترین و مناسبت ترین استابلایزرها

گیمبال هایی وجود دارد که وزن پایین و قیمت به صرفه ای دارند که برای ساخت کوادکوپتر معمولا از آنها استفاده می کنند. گیمبال های سروو شاید واکنش پذیری مناسبی نسبت به حرکات دوربین نداشته باشند اما با قیمت مناسب و وزن پایینی که دارند می توانند گزینه مناسبی برای نصب بر روی پهپادهای حرفه ای باشند.

چه گیمبالی را خریداری کنیم؟

اگر قصد خرید یک گیمبال برای کوادکوپتر خود را دارید توصیه می شود از محصولات شرکت DJI استفاده کنید چرا که کمپانی DJI به خاطر سابقه فراوانی که در زمینه ساخت کوادکوپتر دارد مطمئنا استابلایزرهای کاربردی با بهترین قابلیت ها و مناسب برای پهپادهای حرفه ای روانه بازار می کند.

چند گیمبال حرفه ای برای فیلم برداری پیشرفته

امروزه استفاده از دوربین های عکاسی و یا تلفن های همراه برای فیلم برداری و تصویر برداری بسیار رایج می باشد. اما به صورت دستی و بدون استفاده از لرزشگیر فیلم برداری و تصویر برداری با تلفن همراه یا دوربین چنگی به دل نزده و همیشه کاربران از این موضوع نارضایتی داشته اند.

گیمبال رونین اس مخصوص حمل دوربین های DSLR

از پیشرفته ترین این لرزشگیرها می توان به رونین اس اسنشیال اشاره کرد که قابلیت حمل 3.6 کیلوگرمی را دارد. با طیف وسیعی از دوربین های DSLR سازگار می باشد و با استفاده از یک باتری لیتیومی حدود 12 ساعت دوام شارژی دارد. مدیریت و استفاده از آن بسیار آسان می باشد و محدوده چرخش بالایی دارد.

لرزشگیر Ronin SC

این مدل از گیمبال های DJI این قابلیت را دارد که بر روی آن دوربین و تلفن های هوشمند نصب کرد که در واقع باعث می شود تا کاربران با استفاده از تلفن همراه خود بهترین و با کیفیت ترین فیلم ها و تصاویر را به ثبت برسانند. از مشخصات خوب این دستگاه می توان به طراحی فشرده و وزن پایین آن اشاره کرد. این دستگاه همچنین از قابلیت Active Track 3.0 بهره می برد.

گیمبال های رونین ام و ام ایکس

لرزشگیر Ronin M و مدل ارتقاع یافته آن یعنی Ronin MX که از نمونه های پیشرفته و سینمایی DJI می باشند برای استفاده در سیمنا ساخته شده اند و توانایی حمل و نگهداری دوربین هایی با وزن 6 کیلوگرم را دارند. این گیمبال ها را می توان بر روی سطوح مختلف نظیر بدنه ماشین و بر روی کوادکوپترهای صنعتی ماتریس نصب کرده و با استفاده از آنها از پیشرفته ترین دوربین ها برای فیلم برداری و تصویر برداری استفاده کرد.

لرزشگیر های اوسمو موبایل

به این نوع از استابلایزرهای DJI پایه موبایل و لرزشگیر موبایل می گویند که در دو مدل Osmo Mobile 1 و 2 به بازار آمد. این گیمبال های دستی بسیار سبک ساخته شده اند و به صورت پیشرفته در تمامی محورها می توانند تاثیر لرزش های دست کاربر را بر فیلم ها و تصاویر کاهش دهند. کاربران از این گیمبال ها استقبال فراوانی کرده اند.

در بخش پایانی امیدوارم با مطالعه این مقاله به درک کاملی از این دستگاها دست یافته اید و بتوانید استابلایزر مورد علاقه خود را خریداری کنید. فروشگاه دی جی آی لند به عنوان نمایندگی محصولات شرکت DJI می تواند راهنمایی های لازم برای خرید گیمبال مورد علاقه خود را در اختیار کاربرانش قرار دهد. برای خرید پهپاد می توانید از همین جا اقدام کنید.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *