بررسی مویک ایر 2 با مویک مینی - بررسی قیمت و مشخصات Mavic Air  2

مقایسه مویک ایر 2 با مویک مینی

مقایسه دو هلی شات مویک ایر 2 و مویک مینی

کوادکوپترهای سری مویک دی جی آی همگی از یک طراحی حرفه ای و تاشو با امکانات پیشرفته ساخته می شوند که برای حمل و جابجایی ایده آل می باشند. اما قابلیت های بسیار دیگر هم وجود دارد که فقط آنها را می توان در پهپادهای DJI و سری مویک مشاهده کرد. مویک ایر 2 اولین محصول سال 2020 دی جی آی میباشد که با قابلیت های ویژه و حالت های جذاب فیلمبرداری سینمایی روانه بازار می شود. اما در این مقاله ما می خواهیم تا این هواپیمای بدون سرنشین را با مویک مینی یکی دیگر از پهپادهای حرفه ای DJI که در سال 2019 روانه بازار شد مقایسه کنیم. مویک ایر 2 و مویک مینی در قیمت گذاری مطمئنا تفاوت زیادی دارند چرا که با یک نگاه به مشخصات هر دو محصول متوجه برتری Mavic Air 2 خواهیم شد. بسیاری از کاربران این مولتی روتور را حتی قابل مقایسه با سری مویک 2 پرو می دانند.

Mavic Air 2 vs Mavic Mini 1 1068x705 1

مویک ایر بزرگتر و سنگین تر از Mavic Mini

کاربران  در اولین نگاه متوجه تفاوت ظاهری این دو محصول شده اند. مویک مینی یک هواپیمای بدون سرنشین با طراحی ظریف و تاشو ساخته شده که به راحتی در کف دست شما جای می گیرد. نسخه جدید مویک ایر کمی بزرگ شده به نحوه ای که در اولین نگاه آن را با مویک 2 پرو اشتباه می گیرید. اما کمپانی همچنان مویک ایر را هوشمندانه طراحی کرده تا بتواند یک پرواز بی نظیر و استیبل را ارائه دهد. یک تفاوت عمده که شاید به صورت عددی زیاد نباشد اما از حیث اهمیت فاصله بسیاری ایجاد می کند. مویک مینی با وزنی کمتر از 250 گرم از ثبت در آژانس هوایی فدرال آمریکا، کشور انگلستان و برخی مقررات محلی معاف شده است در حالی که مویک ایر 2 با افزایش وزنی که داشته از این قوانین محلی و امنیتی معاف نخواهد بود. مویک ایر 2 570 گرم وزن دارد که نسبت به مویک مینی حدود 270 گرم سنگین تر شده است. سنسورهای بسیاری در بدنه Mavic Air 2 به کار گرفته اند تا بتواند یک پرواز هوشمندانه ارائه دهد. ملخ های نسخه جدید مویک ایر با آیرودینامیک بی نظیر طراحی شده اند تا صدای کمتری تولید کرده و پرواز استیبل ارائه دهند.

کیفت ویدئویی 4K در مویک ایر 2

کوادکوپتر DJI Mavic Air 2 مجهز به یک سنسور CMOS با اندازه 1.2 اینج می باشد که مجموع پیکسل های آن 12 مگاپیکسل بوده اما از یک راه حل حرفه ای برای ساخت تصاویر 48 مگاپیکسل استفاده می کند، چیزی که دوربین های پیشرفته با استفاده از ویژگی پانوراما به دست می آوردند این هلی شات با یک تکنیک خاص تصاویری را در کنار هم کوک زده و یک تصویر با سایز 48 مگاپیکسل برای شما به ثبت می رساند. کیفیت فیلم های ثبت شده با دوربین نصب شده بر روی مویک ایر 2 از نوع 4K با فریم 60fps می باشد. کاربران همچنین به دلخواه خود می توانند ویدئوهایی با رزولوشن 1080 پیکسل و 240 فریم بر ثانیه به ثبت برسانند. این دوربین همچنین از فیلم ها و تصاویر HDR پشتیبانی می کند که برای ثبت صحنه هایی با جزئیات روشن مناسب می باشند. از دیگر مشخصات خوب این دوربین می توان به ویدئوهای هایپرلس با کیفیت 8K، فید ویدئویی FHD و 1080 پیکسل اشاره کرد که در پهپادهای 1500 دلاری فانتوم 4 پرو وی 2 و مویک 2 پرو کاربران به این امکانات دسترسی نخواهند داشت. بر روی این دوربین می توان فیلترهای ND نصب کرده که برای فیلم برداری در نور شدید و یا مکان های تاریک مناسب می باشند.

مویک مینی با دوربین 2.7K
اما مویک مینی برعکس مویک ایر 2 کیفیت ویدئویی 4K را پشتیبانی نمی کند و در ضمن از تکنولوژی OcuSync هم بهرمند نیست. کیفیت ایده آلی در پرواز دارد و با یک لرزشگیر پایداری دوربین را حفظ می کند. بیت ریت دوربین برای مویک مینی 40 در ثانیه بوده در حالی که برای مویک ایر 2 و فیلم های 4K برابر با 120 مگابیت در ثانیه می باشد. اما در رابطه با لنز دوربین های Mavic Air 2 و Mavic Mini هر دو دوربین دارای لنزهای 24 میلی متری با دیافراگم F/2.8 و میدان دید °84 و °83 می باشند. میزان ایزوی عکس ها و فیلم ها در مویک مینی از 100 تا 3200 می باشد. اما در مویک ایر 2 سطح ایزو تصاویر و فیلم ها تا 6400 به صورت دستی قابل تنظیم می باشد.

برد رادیویی مویک ایر 2 حدود دوبرابر مویک مینی

خلبان می تواند Mavic Air 2 را تا محدوده 10 کیلومتر پرواز دهد در حالی که محدوده پرواز Mavic mini فقط 4 کیلومتر میباشد. فرستنده رادیویی مخصوص هلی شات مویک ایر 2 با تمامی کنترلر های پهپادهای مویک متفاوت است و شباهت زیادی با ریموت های سری فانتوم نظیر فانتوم 4 پرو و غیره دارد. برای این  ریموت برعکس نسخه اصلی هولدر تلفن هوشمند در قسمت بالایی نصب شده تا اپراتور دید بهتری به صفحه نمایش تلفن هوشمند خود داشته باشد. دو آنتن قدرتمند که در قسمت بالایی مولتی روتور نصب شده اند از فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز برای انتقال داده های پروازی و دریافت تصاویر از  دوربین استفاده می کنند. برای این هلی شات از سیستم انتقال رادیویی OcuSync 2.0 به کار گرفته اند که ویدئوهایی با کیفیت فول اچ دی به صورت زنده در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین ورژن دوم مویک ایر یک نمایش زنده فوق العاده در میان کوادکوپترهای DJI دارد. این فناوری جدید که در محصولات سری مویک 2 و Mavic Air 2 شاهد آن هستیم به صورت اتوماتیک بر روی امواج 2.4 و 5.8 گیگاهرتز سوئیچ می کند. در واقع ریموت به صورت اتوماتیک از سیگنال هایی که ترافیک کمتری دارند برای انتقال دستورالعمل های اپراتور و دریافت فیلم ها از دوربین استفاده می کند.
اما مویک مینی فاقد این ویژگی یعنی OcuSync می باشد و از همان سیستم Wifi پیشرفته برای کنترل مولتی روتور استفاده می کند. برد رادیویی این پهپاد حدود 4 کیلومتر در حالت FCC آژانس های فدرال می باشد که در ایران دسترسی به این محدوده پرواز میسر نمی باشد. فرستنده رادیویی که با استفاده از آن از راه دور می توانید هلی شات حرفه ای مویک مینی را کنترل کنید از نوع تاشو می باشد یعنی به صورت فشرده ساخته شده تا قابلیت حمل و استفاده آسانی داشته باشد. از برنامه DJI Fly برای همیار خود استفاده می کند که قابل نصب بر روی سیستم عامل های اندروید 6.0 به بالا و ای او اس 10.0 به بالا می باشد. کیفیت نمایش زنده از طریق این ریموت و سیگنال های رادیویی آن 720 پیکسل با 30 فریم بر ثانیه می باشد.

مویک ایر 2 حدود 4 دقیقه بیشتر دوام شارژی دارد

هلی شات DJI Mavic Air 2 رکورد زمان پرواز را در سری مویک یا میتوان گفت تمامی پهپادهای شرکت دی جی ای شکسته و حدود 34 دقیقه به صورت مدام در آسمان پرواز می کند. شاید راز این پرواز طولانی ترکیب دو قابلیت ویژه یعنی وزن مناسب و باتری لیتیومی با ظرفیت بالا می باشد. یکی از بروزرسانی هایی که این مولتی روتور نسبت به نسخه اصلی خود شامل شده همین دوام شارژی آن می باشد که برای هر کوادکوپتر دوربین دار ضروری می باشد. اما همزمان که این مورد را بررسی می  کنیم نباید فراموش کنیم که Mavic Mini کسی که در این بررسی با مویک ایر می جنگد از دوام شارژی 30 دقیقه بهره می برد. اما چه عاملی باعث می شود تا مویک مینی با چنین مداومت شارژی عرض شود؟ وزن اندکی که دارد این امکان را می دهد تا حدود نیم ساعت در هوا مداومت داشته باشد. علاوه بر وزن 249 گرمی که دارد فاقد سنسورهای اجتناب از موانع می باشد که خود مقدار زیادی از شارژ باتری را مصرف می کنند.

مویک ایر 2 بر خلاف مویک مینی از تمامی جهات موانع را شناسایی می کند

بزرگترین تفاوت دو هلی شات Mavic Air 2 و مویک مینی قابلیت تشخیص موانع می باشد که Mavic mini فاقد این ویژگی بوده و هنگام پرواز باید خیلی محتاط عمل کنید. اما مویک ایر به صورت هوشمندانه از 5 جهت اصلی با استفاده از سه عدد سنسور Vision و سیستم مادون قرمز موانع را شناسایی می کند. مویک ایر با وجود احتمالی که صاحب نظران داده اندو گفتند احتمال اینکه کمپانی از قابلیت DJI AirSense برای این محصول خود استفاده کند فاقد این ویژگی می باشد و قادر به تشخیص هواپیماهای مجاور خود نمی باشد. اما استفاده از این سیستم اجتناب از موانع که به صورت حرفه ای تمامی موانع را تشخیص می دهد تا حدودی پرواز را برای تازه کاران آسان کرده است.
مویک مینی برای اجتناب از موانع به گاردهای قفسه ای 360 درجه بسنده میکند که تا حدودی باعث افزایش وزن و کاهش زمان پرواز آن می شوند. بدترین ویژگی محصول همین سنسورهای اجتناب از موانع می باشد که DJI Mavic Mini فاقد آنها می باشد. سیستم GPS به اپراتور این توانایی را می دهد تا وقتی که پرنده از محدوده کنترل خارج شده با یک اشاره به دکمه RTH نسبت به بازگشت اتوماتیک آن اقدام کند.

در کنار تمامی قابلیت هایی که برای مویک مینی در نظر گرفته اند قیمتی به صرفه دارد که برای هر کاربری خرید آن آسان می باشد. اما مویک ایر 2 با توجه به تغیرات زیادی که نسبت به نسخه اصلی دارد اما تفاوت قیمت چشمگیری در آنها مشاهده نمی شود.
اما چه احتمالاتی برای Mavic Air 2 و روز انتشار آن وجود دارد؟
بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که مویک ایر 2 با چنین قابلیت هایی مطمئنا شگفت انگیزترین پهپاد کمپانی دی جی آی تا به امروز می باشد. شاید اینسپایر ها یا ماتریس ها که از پهپادهای سینمایی این شرکت تولید کننده چینی هستند پیشرفته تر و قدرت ویدئویی بالایی داشته باشند اما فراموش نکنید که قیمت آنها در مقایسه با مویک ایر 2 قابل مقایسه نیست. ماتریس های 15 هزار دلاری در برابر مویک ایر 800 دلاری که حدود 15 برابر اختلاف قیمت دارد. بنابراین Mavic Air 2 یک گزینه خوب و استثنایی برای علاقمندان به تصویربرداری هوایی می باشد که قصد خرید پهپاد حرفه ای با قیمت به صرفه را دارند.

آیا مویک ایر 2 با مویک مینی قابل مقایسه است؟

DJI Mavic Air 2 در تمامی زمینه ها برتری خود را نسبت به مویک مینی حفظ کرده و طبق هیچ شرایطی مویک مینی از لحاظ کیفیت و کاربرد قابل مقایسه با پهپادی با چنین ویژگی هایی نمی باشد.

نسبت قیمت مویک ایر به قیمت مویک مینی چند است؟

با توجه به امکانات گسترده ای که مویک ایر 2 از آنها بهره می برد می توان قیمت آن را بیش از 800 دلار پیش بینی کرد که در واقع یک اختلاف قیمت 2 برابری با Mavic Mini دارد.

کیفیت دوربین Mavic Air 2 بهتر است یا مویک مینی؟

دوربینی که کمپانی DJI بر روی مویک ایر 2 نصب کرده از فیلم های 4K و تصاویر 48 مگاپیکسل پشتیبانی میکند در حالی که کیفیت ویدئو برای مویک مینی 2.7K بوده و 12 مگاپیکسل کیفیت تصویر دارد.

قابلیت Active Track در کدام پیشرفته تر است؟

کوادکوپتر مویک مینی فاقد سیستم تعقیب سوژه به صورت اتوماتیک می باشد در حالی که برای مویک ایر 2 از نسخه 3.0 این تکنولوژی برای ردیابی سوژه استفاده می کند.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *