ways China is using drones to fight coronavirus

سه روش استفاده چینی ها از پهپاد برای مقابله با کرونا

از همان لحظه شیوع کرونا و مقابله چینی ها با آن، یکی از مواردی جالب که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته، استفاده چینی ها از پهپاد برای مقابله با این بیماری بود.

تا همین لحظه که ما در حال نوشتن این مقاله کوتاه هستیم آمار مبتلایان به این ویروس تا کنون از مرز یک میلیون نفر عبور کرده است. با پیدایش ویروس کرونا در شهر ووهان چین فقط در کمتر از یک ماه حتی نحوه سلام کردن ما را نیز تغییر داده است. چگونه کار می کنیم و حتی آموزش فرزندان و مدرسه را نیز با چالش جدی روبه رو کرده است. این امر همچنین به مقامات بهداشت عمومی فشار می آورد كه روش های جدیدی را برای ارائه خدمات درمانی ایجاد كنند.

با اینکه کرونا یا همان ویروس کووید 19 در چین تقریبا متوقف شده، اما هنوز رعایت فاصله امن و روش های پیشگیری همچنان ادامه دارد. یکی از ابزار جدید دنیای تکنولوژی یعنی پهپادها یا کوادکوپتر در مقابله با ویروس کرونا بی تاثیر نبوده اند. چین ها به روش های مختلف از پهپاد برای مقابله با کرونا استفاده کرده اند. روش هایی که می تواند الگویی برای سایر کشور ها باشد. اینکه چگونه سیستم های بهداشت عمومی و خصوصی در کشورهای مختلف می توانند از فناوری پهپاد در برنامه های خود برای کمک به همه گیری های آینده بگنجانند.

در این مطلب به بررسی سه روش استفاده چینی ها از پهپاد برای مقابله با کرونا پرداخته ایم. البته اینجا منظور از پهپاد، پهپاد غیر نظامی یا همان کوادکوپتر مثل محصولات کمپانی دی جی آی می باشد.

1.سمپاشی هوایی مواد شیمایی ضدعفونی کننده با پهپاد

 

سمپاشی هوایی مواد شیمایی ضدعفونی کننده با پهپاد

 

پهپاد های سمپاش که در ابتدا برای پاشیدن سموم دفع آفات برای کاربردهای کشاورزی طراحی شده بودند ، در چین برای پاشش مواد شیمیایی ضد عفونی کننده در برخی از اماکن عمومی و وسایل نقلیه برای پیشگیری از بیماری همه گیر در مناطق آسیب دیده استفاده شده اند.

(Coronavirus به طور عمده از طریق قطرات ریز تنفسی منتقل می شود و همچنین با لمس سطوح آلوده می تواند پخش شود. اسپری ضد عفونی کننده به کاهش این مکانیسم های انتقال کمک می کند.)

جاستین گونگ ، بنیانگذار شركت پهپاد كشاورزی كشاورزی XAG اظهار داشت: “در مقایسه با سمپاشی دستی ، اسپری بدون سرنشین از نظر كارآیی ، قوام دارای مزایای بسیاری است.”

برای اطمینان از ایمنی عملیات ضد عفونی هوایی از پهپاد های کشاورزی شرکت بزرگ  DJI Agriculture و کمپانی XAG Technology ، انجمن توزیع ماشین آلات کشاورزی چین ، مرکز تحقیقات دانشگاه کشاورزی چین برای تجهیزات پزشکی و فناوری کاربرد، و سایر آژانسهای ذیربط به طور مشترک یک سری دستورالعملهای عملیاتی و مشخصات فنی را برای برقراری ارتباط و انجام عملیات سمپاشی و ضدعفونی کردن اماکن با استفاده از پهپاد را منتشر کردند تا مقامات بهداشتی این کشور اطمینان حاصل كنند كه تمام تلاشها به صورت ایمن و علمی انجام شده است.

2.حمل و نقل نمونه های پزشکی

از همان زمان پیدایش و ساخت پهپاد بخصوص کوادکوپتر های جدید کمپانی DJI که از قدرت و تکنولوژی پیشرفته ای بهرمند هستند. پیش بینی می شد که از آنها بتوان در صنعت پزشکی برای حمل و نقل سریع استفاده کرد. مثلا رساندن دارو و تجهیزات پزشکی به بیمارستان ها و رساندن دارو یا تجهیزات به نیروهای امداد نجات در مواقع بحرانی. حالا از چین خبر رسیده که از پهپاد نیز برای انتقال تست های پزشکی بیماران مبتلا به کرونا، به مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی نیز استفاده شده است. تجربه ای که دیگر کشورها می توانند از آن استفاده ببرند. 

تحویل نمونه های پزشکی توسط هلی شات می تواند ارتباط غیرضروری انسان را در طی چرخه حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین می تواند بازخورد تست های حساس مورد نیاز بیماران و کارمندان پزشکی را سرعت بخشد. این قابلیت کوادکوپتر ها در چین از آن به خوبی توسط پزشکان و کادر درمانی درگیر کرونا استفاده شده است.

آزمایش استفاده از پهپاد برای تحویل نمونه های پزشکی ماه گذشته آغاز شد ، در زمانی که این ویروس قبلاً 600 نفر را در کشور کشته و 28000 نفر را آلوده کرده بود. در اوایل ماه فوریه گذشته ، یک پهپاد مجهز به تجهیزات آزمایش پزشکی از بیمارستان شهرستان شینچانگ ، استان ژجیانگ بلند شد و به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین واقع در چند کیلومتری پرواز کرد. در نتیجه ، سفری که 20 دقیقه با خودرو با حمل و نقل زمینی صورت می گرفت با پهپاد تنهاد 6 دقیقه طول کشید و زمان تحویل بیش 200 درصد کاهش یافت. 

این کار نتیجه هماهنگی نزدیک گروه ها و آژانس های مختلفی از جمله شهرداری Hangzhou ، اداره بهداشت آن (و زیر مجموعه های مراقبت های بهداشتی) ، شرکت هواپیماهای بدون سرنشین Antwork و اداره هواپیمایی کشوری چین (CAAC) برای تصویب مسیرها و اطمینان از ایمنی مناسب اقدامات لازم انجام شد در اوج این عملیات ، هر روز 20 پرواز دیگر انجام می داد.

Lv Yinxiang گفت: “در لحظه زندگی و مرگ ، شبکه حمل و نقل هوایی می تواند به طور قابل توجهی عبور و مرور افراد را محدود کند ، از تماس جسمی غیرضروری جلوگیری کند و از انتقال ثانویه بیماری ها جلوگیری کند.” “نمونه های پزشکی که از طریق هوا تحویل داده می شوند ، می توانند علاوه بر کاهش زمان انتقال می تواند از تماس پزشکان در نتیجه انتقال بیماری با کادر درمانی جلوگیری کند

3. تحویل کالا به مشتریان

چند سالی هست که شرکت های بزرگ تکنولوژی مثل آمازون در حال استفاده از پهپاد برای انتقال کالا به مشتریان هستند. طرحی که بخاطر مشکلات هوایی و فراهم نبودن زیر ساخت ها فعلا مراحل آزمایش خود را سپری می کند. از آنجا که فروشگاه ها یکی از بزرگترین مراکز انتقال ویروس کرونا هستند. از همان ابتدای شیوع کرونا این ایده وجود داشت که از کوادکوپتر برای انتقال کالا به مشتریان برای جلوگیری از تماس غیر ضروری و رفتن مردم به فروشگاه ها، استفاده شود. از آنجا که ویروس کرونا بسیار سریع و غافلگیر کننده در جهان عمل کرده.می تواند درس خوبی به بشر برای کسب تجربه در آینده باشد. تا استفاده از پهپاد ها و خدمات حمل نقل جهت کاهش تماس مردم در چنین مواقعی برنامه ریزی کنند.

 

Consumer drone delivery

 

تحویل کالا با پهباد ضمن سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالا می تواند از تماس افراد با همدیگر جلوگیری و در نتیجه شیوع بیماری را کنترل کنند. بخصوص بیماری کرونا که نیاز به قرنطینه کامل شهروندان دارد. استفاده از پهپاد برای رساندن کالا به مکان هایی از این کشور مانند جزیزه نیمه ایزوله Anxin  شروع شده. مکانی که حتی قبل از ویروس کرونا نیز با دشواری صورت می گرفت. در آن روستاها تحویل روزمره مواد غذایی با استفاده از کشتی صورت می گرفت. سپس باید داخل جزایر باید به صورت پیاده آن را به مردم تحویل می دادند.  وقتی برای مقابله با کرونا و جهت جلوگیری از شیوع بیشتر آن به چنین مکان هایی سرویس کشتی را به حالت تعلیق درآورد، رانندگی در امتداد جاده ناهموار و باریک شبه جزیره می تواند بیش از 2 ساعت در یک سفر تنها 100 کیلومتر را طی کند.

اما استفاده از پهپاد جایگزین سیستم حمل و نقل عمومی شده. این کار با حمایت مقامات محلی، شرکت تجارت الکترونیکی JD تیم پهپادی خود را مستقر کرد. آن تیم به سرعت نقشه برداری زمینی را انجام داد ، راهروهای پروازی را طراحی کردند، درخواست اجازه دسترسی به حریم هوایی را داد و آزمایش های پرواز نهایی را نیز صورت گرفته. تنها در عرض چند روز ، چندین پرواز و حمل کالا با پهپاد جایگزین سیستم انتقال کالا با کشتی شد. تحویل کالا با کوادکوپتر آن هم مسیر های چند کیلومتری در کمتر از چند دقیقه انجام می گرفت. کاری که تا قبل از این شاید بیش از دو ساعت طول می کشید. اما حمل و نقل هوایی توانست هم سرعت تحویل کالا را افزایش دهد و هم از تماس افراد و سرایت بیماری به این مناطق جلوگیری کند.

البته استفاده از هلی شات برای مقابله با محدود به همین سه روش نبود بلکه تصاویر دریافتی نشان می داد که از پهپادی های DJI برای کنترل رفت آمد مردم در خیابان توسط پلیس استفاده می شد. فیلم های ارسالی در شبکه های اجتماعی یک پلیس را نشان می داد که از کوادکوپتر اینسپایر 2 برای کنترل و هشدار به مردم استفاده می کرد تا کنار هم اجتماع نکنند. یا فیلمی دیگر پزشکانی را نشان می داد که کوادکوپتر مویک 2 پرو را در کنار پنجره ساختمان های بلند به پرواز در می آوردند و مردم با آمدن در کنار پنجره علائم کرونا را بر روی آنها بررسی می کردند. تا مشخص شود که کرونا دارند یا نه.

درس هایی از کرونا

در حالی که استفاده از فناوری های نوظهور مثل پهپاد برای چنین مواقعی هنوز مراحل آزماشی و اولیه خود را طی می کند. اما می تواند در آینده به خوبی استفاده شود. البته این کار نیازمند آموزش و سرمایه گذاری مقامات بهداشتی جهان در این بخش می باشد. استفاده از کوادکوپتر برای مقابله با بیماری و کمک به پزشکان سابقه آن به کشورهای آفریقایی مثل رواندا و غنا بر میگردد. جایی که از پهپاد برای سمپاشی مزارغ و مبارزه با مالاریا استفاده شد.

پهپاد نه تنها برای سمپاشی یا حمل کالا و تست های پزشکی بلکه برای رساندن به بیماران در مواقع اضطراری بسیار اثر بخش و ضروری می باشد.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *