14 مشکل اساسی هلی شات مویک 3

بزرگترین مشکلات و نقاط ضعف مویک 3 که باید بدانید

14 اشکال اساسی مویک 3 که لازم است بدانید

DJI Mavic 3 یکی از پهپادهای دوربین دار و حرفه ای ساخت شرکت DJI است که در یک سال گذشته نسخه های زیادی از آن به فروش رسیده است. مویک 3 با دوربین پیشرفته که مجهز به سنسور CMOS Micro 4/3 می باشد، در حال حاضر یک انتخاب بسیار هدفمند برای کاربران حرفه ای به حساب می آید. به مشخصات فنی این محصول از جمله کیفیت دوربین، زمان پرواز، ایمنی و غیره که نگاه می کنیم، قابل ستایش است در عمل هم بسیار موفق ظاهر شده و توانسته رضایت تمامی کاربران را کسب کند. اما طی چند ماهی که از مویک 3 برای فیلم برداری و پرواز استفاده می کنیم، و همچنین گزارشات کاربران متوجه شده ایم که اشکالاتی در این پهپاد وجود دارد که آزار دهنده است. در ادامه ما به چند مورد از مشکلات مویک 3 می پردازیم که به احتمال زیاد شما هم با آن درگیر هستید.

14 مشکل اساسی هلی شات مویک 3

1. بسیار گران

یکی از اشکلات اصلی مویک 3 قیمت بالای آن است. شما برای خرید هلی شات Mavic 3 باید بهای زیادی پرداخت کنید و باید سه برابر مینی 2 برای خرید این پهپاد حرفه ای پرداخت کنید. البته منصفانه هم نیست که بخواهیم این دو پهپاد را با هم مقایسه کنیم. مویک 3 از نظر عملکرد هم به همین نسبت بهتر عمل می کند. علاوه بر این مویک 3 امکاناتی دارد که برای استفاده از آنها باید بهای بیشتری پرداخت کنید. به عنوان مثال فیلم های Apple ProRes HQ422 و حافظه 1 ترابیاتی تنها با مویک 3 سین ارائه می شود که قیمت آن حدود 2 برابر مویک 3 اصلی است.

اگر این دو محصول را از نظر مشخصات فنی با هم مقایسه کنیم، سایز سنسور دوربین مویک 3 تقریبا سه برابر مویک 1 است و علاوه بر این دوربین دوم از قابلیت زوم 28 برابری برخوردار است. از نظر ایمنی پرواز از سنجش موانع دو محوره مویک 1 به سنجش موانع همه جانبه در مویک 3 می رسیم که برای یک کوادکوپتر دوربین دار بسیار ارزشمند است. علاوه بر این موارد اگر بخواهیم زمان پرواز آن را با مویک 2 پرو مقایسه کنیم از 31 دقیقه به 46 دقیقه افزایش پیدا کرده است. از نظر سرعت و محدوده پرواز هم نسبت سه برابری رعایت نشده است. با این حال به نظر می رسد که آخرین پهپاد دی جی آی همه آن چیزی که کاربران انتظار داشته اند را ارائه نمی دهد و توجیهی برای این افزایش قیمت ارائه نمی دهد.

2. لوازم جانبی گران هستند

از ویژگی هایی که در چند سال اخیر باعث جذابیت پهپادهای DJI شده، طیف گسترده ای از لوازم جانبی موجود برای این کوادکوپترها است. اما لوازم جانبی که برای مویک 3 ارائه می شود، گران هستند. با این وجود اگر می خواهید از آن بهره بیشتری ببرید باید بودجه زیادی پرداخت کنید تا لوازم جانبی ضروری را خریداری کنید. البته DJI محصولات خود را در بسته بندی های کمبو برای بهره وری بیشتر عرضه می کند که لوازم جانبی مورد نیاز نظیر باتری های اضافه، ملخ های اضافه و غیره را با قیمت بیشتر عرضه می شوند. هر چند ارائه لوازم جانبی گسترده برای یک پهپاد باعث می شود تا بهره وری از آن بیشتر شود، اما قیمت بالای آنها قابل تحمل نیست. به عنوان مثال دریافت 319 دلار برای کیف حمل مویک 3 منصفانه نیست. هر چند همه مشتریان از کیفیت آن راضی هستند.

3. بسته بندی کمبو مناسب نیست

دی جی آی همیشه سعی کرده تا پهپادهای خود را در بسته بندی های مختلف روانه بازار کند. مویک 3 هم این گزینه را در اختیار شما قرار می دهد تا یک پهپاد حرفه ای همراه با لوازم بیشتر را خریداری کنید. اما داشتن لوازم بیشتر ممکن است برای شما گران تمام شود. به عنوان مثال 2.629 دلار برای پک DJI Mavic 3 Fly More Combo منصفانه نیست. با خرید این پکیج شما همراه Mavic 3 یک کیف حمل 319 دلاری به همراه ست فیلترهای ND با قیمت 500 دلار دریافت می کنید که شاید برای شما چندان ضروری نباشد. اگر DJI کمی به بسته بندی های محصول خود تعمل می کرد، شاید گزینه های بهتری وجود داشت تا نسخه های بیشتری از مویک 3 را بفروشد. به عنوان مثال اگر مویک 3 به همراه باتری های اضافه و ملخ های یدکی عرضه می شد، شانس فروش بیشتر داشت.

4. کیفیت پایین دوربین تله فوتو

بیشتر کاربران وقتی مشخصات مویک 3 را مطالعه کرده اند، با مشاهده دوربین تله فوتو هیجان زده بودند که هر چه سریعتر آن را آزمایش کنند. اما عملکرد دوربین تله فوتو آنچنان که فکر می کردند، ذوق کردن نداشت. اگر یک ویژگی بی نظیر برای پهپاد پرچمدار DJI است، اما ستودنی نیست. کیفیت آن در برابر دوربین اصلی ناامید کننده است. دوربین تله فوتو از برند معروف هاسلبلاد نیست. سنسور دوربین بزرگ نیست، با این وجود نمی تواند عملکرد مناسبی در تاریکی داشته باشد.
دوربین تله فوتو در فرمت Apple ProRes با کیفیت 5.1K ضبط نمی کند. بدتر، اگر در نور کم ضبط می کنید خیلی پیچیده تر یا حتی غیر ممکن می شود.
از دیگر مشکلاتی که برای مویک 3 وجود دارد، دسترسی به ویژگی هایی است که تنها با DJI RC Pro می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. RC Pro گزینه های بزرگنمایی جالبی دارد که برای خرید آن باید پول بیشتری پرداخت کنید.

5. مویک 3 فاقد شاتر مکانیکی است

قبل از معرفی این محصول برای همه تولید کنندگان محتوا تعجب بود، که مویک 3 با شاتر مکانیکی عرضه می شود یا خیر. مهمترین دلیل اینکه شاتر مکانیکی در عکاسی مهم است، حذف تاثیر شاتر محرک از فیلم های هوایی است. از این رو پهپادهایی مثل فانتوم 4 پرو وی 2 که مجهز به یک دوربین با شاتر مکانیکی هستند، گزینه بهتری برای متخصصانی است که در پروژه نقشه برداری هوایی و فتوگرامتری کار می کنند. داشتن یک شاتر مکانیکی باعث اعوجاج کمتری می شود که نتایج دقیق تری را در نقشه ها و مدل های سه بعدی ارائه می دهد. البته از یک شاتر مکانیکی تنها می توان عکس گرفت وگرنه شما قادر نیستید با یک شاتر مکانیکی با سرعت 24 – 30 یا 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنید.

6. D-Log تنها در ایزو 800-400

همانطور که بارها گفتیم Mavic 3 یک پهپاد حرفه ای است که با قیمت ویژه عرضه می شود. بنابراین، باید انتظار داشته باشیم که به تمام معنا درجه یک باشد. بسیاری از خلبانان حرفه ای باید فیلم خود را در حالت D-Log ضبط کنند، و حتی با وجود اینکه از همان ابتدا در دسترس نبود، خوشبختانه DJI این گزینه را چند هفته پس از انتشار پهپاد با به روز رسانی نرم افزاری در برنامه DJI Fly قرار داد.

حالت D-Log تنظیمی است که برای به حداکثر رساندن محدوده دینامیکی ثبت شده در ویدیوی ضبط شده توسط پهپاد شما طراحی شده است. اگر قرار بود در شرایط کم نور، با هایلایت قوی و مولفه های سایه زیاد عکس بگیرید، با استفاده از D-Log جزئیات بسیار بیشتری نسبت به عکاسی در حالت پیش فرض حفظ خواهید کرد.

به عبارت دیگر، گزینه‌های بیشتری برای تصحیح رنگ فیلم، افزایش بیشتر تعادل رنگ سفید، اشباع و کنتراست در اختیار ما قرار می‌دهد. چرا؟ یکی از دلایل اصلی آن، برای اینکه رنگ ها تا حد امکان طبیعی به نظر برسند. در اینجا مشکل D-Log در Mavic 3 وجود دارد. به دلایلی، آنها این حالت را محدود کرده اند تا فقط از یک تنظیم ISO بین 400 و 800 استفاده کنند، که گزینه های محدوده دینامیکی ما را محدود می کند.

برخی از متخصصان در این زمینه اشاره کرده اند که حالت D-Log در Mavic 3 وحشتناک نیست، بیشتر اوقات می توانیم آن را در پروژه های خود اجرا کنیم. با این حال، در برخی موارد دیگر، این محدودیت همه تفاوت را ایجاد می کند و شما را از دستیابی به نتایجی که می خواهید باز می دارد.

7. بازگشت پیشرفته به خانه یا ARTH

هر خلبانی می تواند از سقوط پهپاد در برخی محیط ها بترسد، اگر مکانی را که در حال پرواز هستیم به خوبی ندانیم یا واقعاً چالش برانگیز باشد، ممکن است برای همه ما اتفاق بیفتد. به همین دلیل، وقتی برای اولین بار شنیدیم که DJI در حال پیاده سازی سیستم جدیدی برای پهپاد است تا با خیال راحت به نقطه برخاستن بازگردد، همه ما بسیار هیجان زده شدیم. دی جی آی قرار است که در محصولات جدید خود از سیستم ARTH استفاده کند. در واقع با حسگرهای همه جانبه نقطه تیکاف را تشخیص داده و ایمن تر از گذشته فرود می آید.

این سیستم جدید به هواپیما اجازه می‌دهد تا کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و کم‌مصرف‌ترین مسیر را به‌طور خودکار تعیین کند و در عین حال سرعت باد را اندازه‌گیری کند و نیرو مورد نیاز را محاسبه کند، همه در زمان واقعی. اما ویدئوهایی از بازگشت پیشرفته مویک 3 به بیرون درز پیدا کرده که اپراتور را با چالش روبرو کرده و در نتیجه باعث سقوط هواپیمای بدون سرنشین می شود.

8. دنبال کردن سوژه (Active Track)

سیستم اجتناب از موانع همه جانبه موجود در مویک 3 به Active Track 5.0 اجازه می دهد تا به لطف شش چشم ماهی و دو سنسور زاویه باز موجود، موانع را به طور مداوم در همه جهات حس کند. هنگام ردیابی خودرو، سیستم در بیشتر مواقع به خوبی کار می کند، حتی اگر گزینه های تغییر موقعیت در برخی موارد از کار بیفتند. حتی با وجود اینکه حداکثر سرعت مویک 3 برابر با 60 کیلومتر در ساعت است، در حالی که یک ماشین (یا هر موضوعی که به سرعت حرکت می کند) ردیابی می شود، تنها به 43 کیلومتر در ساعت می رسد. در نهایت، به نظر می رسد این سیستم با انسان، دوچرخه و قایق آزمایش شده است. این بدان معناست که دیگر وسایل نقلیه دیگر را ردیابی نخواهد کرد. البته مشکلات مربوط به Actvie Track 5.0 را می توان با یک بروزرسانی سیستم عامل حل کرد. با این وجود باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.

9. مدهای پرواز از دست رفته

همانطور که مشاهده می کنید، به نظر می رسد که ویژگی های زیادی را از مویک 3 گرفته اند که از مهمترین آنها می توان به مدهای پروازی هوشمند اشاره کرد. با وجود اینکه DJI در آخرین به‌روزرسانی میان‌افزار، که در 10 دسامبر 2021 منتشر شد، برخی از ویژگی‌های گمشده بزرگ را معرفی کرد، چندین حالت پرواز هوشمند هنوز وجود ندارد. ویژگی هایی که به عبارت زیر هستند.

حالت Tripod: هنگام استفاده از این حالت، سرعت پهپاد به 2.2/6.5 مایل در ساعت (بسته به نوع پهپاد) محدود می شود، که به شما امکان می دهد فیلم های فوق العاده صاف بگیرید. همچنین فاصله ترمز را کاهش می دهد. این حالت برای ضبط نماهای سینمایی و برای انجام پروژه های املاک بسیار مفید است. اما هیچ کس واقعا نمی داند که چرا در مویک 3 گنجانده نشده است.

حالت Waypoints: با Waypoints می توانیم پروازهای خودکار را بر اساس دو یا چند نقطه مرجع، کنترل زاویه گیمبال، در صورتی که بخواهیم دوربین عکس بگیرد یا فیلم ضبط کند و غیره ایجاد کنیم. امکان ذخیره سازی ماموریت و تکرار آن در زمان دیگری گزینه های عالی برای کارهای خاص به شما می دهد.

حالت Spotlight: در این حالت جالب، پهپاد سوژه را در مرکز نگه می دارد، اما برای دنبال کردن آن حرکت نمی کند. در عوض، به طور خودکار گیمبال را خم می کند و آن را کج می کند تا آن را پیگیری کند. علاوه بر این، شما این فرصت را دارید که هواپیمای بدون سرنشین را به تنهایی حرکت دهید، در حالی که از این عملکردها برای ردیابی شی استفاده می کند.

10. ویژگی Geofencing

ژئوفنسینگ در واقع یک ویژگی امنیتی است که از پرواز کوادکوپتر در مناطق ممنوعه خودداری می کند و در واقع یک حصار محلی برای پهپاد ایجاد می کند. این چیزی است که باید از کاربر در برابر پرواز در جایی که نباید محافظت می کند، اما می تواند برای حرفه ای هایی که تحت مجوز در مناطق ممنوعه پرواز می کنند یک مشکل جدی باشد.

مثلاً در کار ضبط بازی های فوتبال، گاهی اوقات نزدیک فرودگاه ها پرواز می کنیم. شرکت تمام مجوزهای لازم را برای انجام این کار دارد، همانطور که من تمام گواهینامه های خود را دارم، اما DJI من را مجبور می کند تا کارهای اداری بیشتری انجام دهم تا بتوانم Geofencing را غیرفعال کنم.

11. درج کارت SD

خوشبختانه، مشکلات Mavic 3 چیزی جدی نیست، مانند نقطه کور در سیستم اجتناب از موانع. طراحی پهپاد واقعاً بی نظیر است. من فقط می توانم تصور کنم که برای تولید چنین محصولی چقدر کار باید انجام شده باشد. با این وجود، عیب هایی هم دارد، و یکی از نمونه های آن قرار دادن کارت SD است. این مشکل بزرگی نیست، اما گاهی اوقات برای اینکه بتوانید کارت حافظه را خارج کنید، نیاز دارید که باتری را بردارید.

12. ریموت کنترل جدید نیست

وقتی شما برای خرید یک پهپاد حرفه ای باید 2199 دلار پرداخت می کنید، انتظار دارید که با یک کنترل از راه دور بسیار پیشرفته تر از آنچه همراه پهپاد 449 دلاری موجود است، عرضه شود. اما واقعیت این است که مویک 3 دقیقا با همان ریموت مینی 2 عرضه می شود.

به نظر می رسد که DJI در این مورد تنبلی به خرج داده است. من نمی‌گویم که باید با کنترل‌کننده‌ای مانند RC Pro جدید، مانند نسخه Cine، همراه باشد، اما یک صفحه نمایش اضافی برای نشان دادن برخی از دورسنجی یا برخی دکمه‌های مفید، مانند مواردی که در Phantom 4 RC وجود دارد، بسیار عالی می شد.

13. مویک 3 از اپراتور دوم پشتیبانی نمی کند

کنترل قاب فیلم های پهپاد شما گاهی اوقات می تواند مشکل باشد. به عنوان مثال، اگر به صورت دستی خودرویی را در جاده‌ای پر از پیچ و خم دنبال می‌کنید، باید هواپیما را به جلو و عقب حرکت دهید. اگر دو اپراتور وجود داشته باشد، یک خلبان فرمانده (PIC) و یک اپراتور دوربین (Drone DOP) پرواز و فیلم برداری آسان تر می شود. و از این بابت جای تعجب دارد که نسخه قبلی یعنی مویک 2 از این قابلیت برخوردار است. البته ما همچنان خوشبین هستیم که با یک بروزرسانی سیستم عامل این مشکل هم برطرف شود.

14. برنامه DJI Fly رضایت بخش نیست

ما همیشه دوست داشتیم که DJI از برنامه DJI Go برای پهپادهای مویک خود استفاده کند. برنامه ای که امکانات بهتری در اختیار خلبان قرار می دهد تا پرواز راحت تری داشته باشد. ما خیلی دوست داریم که بدانیم چرا DJI اینقدر اسرار دارد از برنامه DJI Fly استفاده کند. همانطور که من پهپادهای دیگر مانند اینسپایر 2 را با DJI GO پرواز می کردم، امیدوار بودم که شاید روزی DJI پشتیبانی از برنامه DJI Fly را متوقف کند و از DJI Go در همه پهپادهای خود استفاده کند. ظاهراً آنها دقیقاً برعکس عمل می کنند.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *