نحوه ضد آب کردن پهپاد در خانه - 5 مرحله

نحوه ضد آب کردن پهپاد در خانه (در 5 مرحله آسان)

چگونگی ضد آب کردن پهپاد در خانه (در 5 مرحله آسان)

اینکه آب یک خطر بزرگ برای هر وسیله الکترونیکی است، مسئله بسیار روشنی است و هر کسی نسبت به آن آگاه است. و نمونه بارز آن هم محافظت گوشی همراه خود در برابر آب است. ما در این بخش می خواهیم به نحوه ضد آب کردن پهپاد در خانه بپردازیم که در 5 مرحله ساده می توانید کوادکوپتر خود را مهر و موم کرده و در مقابل آب از آن محافظت کنید.

how to waterproof a drone djiland com b

به احتمال زیاد این سوال برای شما پیش می آید که این کار امکان پذیر است؟ بله، ضد آب کردن پهپاد در خانه کاملا امکان پذیر است و دارای دو رویکرد اصلی است: اولأ با درزها و منافذ بیرونی سر و کار دارد. دوما هدف از این کار محافظت از اجزای داخلی حساس به آب است.

این راهنما شامل دستورالعمل های ارزشمندی درمورد هر دو روش ضد آب کردن پهپاد شما است که برای مبتدیان بسیار مفید است.

آیا پهپادها در حالت پیش فرض ضد آب هستند؟

خیر، متاسفانه این طور نیست، به خصوص در رابطه با پهادهای مبتدی و نمونه های غیر حرفه ای شرکت DJI که پیشرفته ترین شرکت ساخت پهپاد تجاری در جهان به حساب می آید.

همه ما در کلاس های فیزیک دوران مدرسه خود به این نکته رسیدیم، که آب جریان برق را مختل می کن و در نهایت هر وسیله برقی را خراب می کند. اکثر پهپادها ضد آب نیستند، زیرا بدنه آنها دارای شیارهای کوچک و منافذ بسیار ریزی است که باعث ورود آب به داخل دستگاه می شوند و در نتیجه پهپاد را خراب می کنند.

از مهمترین اثرات آب بر روی پهپاد عبارتند از موارد زیر:

آسیب پذیری باتری
موتورهای زنگ زده
سنسورهای معیوب
دوربین مه آلود و کثیف
اختلال در عملکرد کنترل کننده های الکترونیکی سرعت

اما همه اثرات ورود آب به پهپاد یا پرواز در روزهای بارانی این نیست. ما به طور عمیق تر بررسی می کنیم که اگر پهپاد شما به طور ضد آب ساخته نشده باشد چه مشکلاتی به وجود می آید.

آیا امکان ضد آب کردن پهپاد وجود دارد؟ بله ضد آب کردن پهپاد کاملا امکان پذیر است و به زمان و هزینه زیادی هم نیاز ندارد. اگر شما هم علاقمند هستید تا پهپاد خود را در شرایط بارانی یا حتی در آب فرود ببرید با استفاده از روکش های منسجم یا مواد ضد خوردگی به راحتی می توانید در خانه پهپاد خود را ضد آب کنید.

مزایای یک پهپاد ضد آب چیست؟

همانطور که شما تحت هر شرایطی با استفاده از امکانات خاصی از خانه بیرون می روید، (مانند روزهای بارانی و استفاده از چتر) دوست دارید در هر شرایطی از پهپاد خود برای فیلم برداری و در موارد دیگر استفاده کنید. کوادکوپتر شما ممکن است در روزهای بارانی، برفی و مه آلود با آب تماس پیدا کند. علاوه بر این فرود آمدن بر روی چمن خیس یا حتی سقوط پهپاد در دریاچه و استخر از دیگر خطراتی هستند که خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورند. برخی می خواهند به طور اجتناب ناپذیر در تمامی شرایط آب و هوایی پرواز کنند. و این مهمترین دلیل آنها برای ضد آب کردن پهپاد خود است.

بهترین روش برای ضد آب کردن پهپاد چیست؟

اگر قصد دارید هواپیمای بدون سرنشین خود را به بهترین شکل ضد آب کنید، باید به طور کامل آن را جدا کنید. اما کسانی که نمی خواهند پهپاد خود را باز کنند، بهترین روش استفاده از پوشش سیلیکونی به همراه یک محلول ضد خوردگی برای قطعات حساس تر است. به هر حال بعضی از موارد نظیر سوکت ها یا سوئیچ ها باید به حال خود رها شوند.

با توجه به اقدامات زیر بیایید پهپاد خود را ضد آب کنیم!

1. استفاده از لباس مرطوب

یک لباس مرطوب همانند سایر بخش های ایمنی پهپاد یک سطح جدید از ایمنی را ایجاد می کند و دستگاه شما را در برابر آب محافظت می کند. علاوه بر این یک لباس مرطوب خوب حتی امکانات شما را در صورت سقوط در آب یا باران ناگهانی محافظت می کند و هنگامی که شما پهپاد خود را بر فراز دریا پرواز می دهید آرامش خاطر را به شما می دهد. یک روش بسیار آسان برای ضد آب کردن پهپاد به حساب می آید که هزینه زیادی هم نیاز ندارد. از خوبی های این لباس مرطوب می توان به نصب آسان، عدم باز کردن پهپاد و محافظت از پهپاد در برابر آب و شرایط دیگر اشاره کرد. اما نکات منفی هم دارد که عبارتند از خطر نشت های کوچک آب و افزایش درجه حرارت پهپاد.

برای انجام این کار باید در بازار دنبال یک لباس مرطوب مناسب پهپاد خود بگردید. مطمئنا لباس مناسب برای برخی از مدل های محبوب DJI نظیر مویک 2 پرو و مویک مینی را خواهید یافت. مطمئن شوید که لباس مرطوب وزن اضافه نمی کند و باعث افزایش حرارت داخلی دستگاه نمی شود.

2. استفاده از پوشش منسجم

پوشش منسجم از نظر حفاظتی سودمندتر از روش اول یعنی لباس مرطوب است. این تنها روش ضد آب پهپاد است که از وسایل الکترونیکی داخل کوادکوپتر شما محافظت می کند. البته به شرطی که شما آن را به درستی انجام دهید.

پوشش منسجم از نظر حفاظتی سودمندتر از پوشیدن آن با لباس مرطوب است. این تنها روش ضد آب پهپاد است که از وسایل الکترونیکی داخل هواپیمای شما محافظت می کند، تا جایی که شما آن را به درستی اعمال کنید.

از مزیت های این رویکرد مهم برای ضد آب کردن پهپاد می توان به عملکرد بهتر عایق رطوبتی آن نسبت به روش قبلی یعنی لباس مرطوب اشاره کرد. بر روی قسمت های داخلی پهپاد کار می کند و همراه با مواد ضد خوردگی قابل استفاده است. اما یک مشکل اساسی هم دارد و آن هم روش استفاده از آن است. در این روش باید پهپاد را جدا کنید تا بتوانید از پوشش منسجم استفاده کنید. در پایین به شما آموزش می دهیم که چگونه در 5 مرحله پهپاد خود را ضد آب کنید.

1- مقداری پوشش منسجم یا یکپارچه پیدا کنید؛ سیلیکون یا اکریلیک

پوشش منسجم یک لایه نازک است که در اطراف مدارها قرار می گیرد و آنها را از خطرات بیرون محافظت می کند. من پوشش منسجم سیلیکونی را به اکریلیک ترجیح می دهم زیرا مقاومت بسیار بهتری در برابر شوک مکانیکی و مواد شیمیایی ایجاد می کند. به علاوه آب را بهتر دفع می کند. شما از این پوشش منسجم بر روی برد استفاده می کنید و بعد از آن می توانید به راحتی آن را جدا کنید. پوشش اکریلیک هنگامی که به لحیم کاری بر روی برد نیاز دارید به راحتی از روی مدار و اتصالات جدا نمی شود.

2- پهپاد خود را باز کنید

جدا کردن پهپاد دومین مرحله برای ضد آب کردن آن به حساب می آید. در این مرحله شما باید پهپاد را باز کنید تا جایی که دسترسی آسانی به برد مدار چاپی آن داشته باشید. به نحوه ای از محلول سیلیکونی استفاده کنید که سیم ها و اتصالات آسیب نبینند. سیم هایی که قطعات الکتریکی مانند ESC ها و غیره را به برد وصل می کنند به خوبی پوشش داده شوند. همچنین موتورها را بردارید تا دسترسی بهتری به مدارها داشته باشید. به خاطر داشته باشید که نباید روی خود موتور را پوشش سیلیکونی قرار دهید، بلکه کنترل کننده های آن.

3- قطعات الکتریکی را پاک کنید

اکنون وقت آن است که قطعات الکتریکی را تمیز کنید تا گرد و خاک و ناپاکی های آن را برطرف کنید. به کمک یک مسواک و الکل ایزوپروپیل قطعات را تمیز کنید تا پوشش سیلیکونی بهتر بچسبد و محافظت بهتری در برابر آب ارائه دهد. پس  از پاک کردن قطعات الکتریکی اجازه دهید تا آنها به صورت کامل خشک شوند.

4- اعمال ماده سیلیکونی

چهارمین مرحله ضد آب کردن پهپاد اعمال ماده سیلیکونی است. در این مرحله مطمئن شوید که مدار های الکتریکی به خوبی خشک شده اند و شروع به اعمال محلول سیلیکونی بر روی سطح یکنواخت آن کنید. ابتدا از برد مدار چاپی یا PCB شروع کنید، سپس به سراغ ESC های کنترل سرعت و FC ها بروید. مواظب باشید که از پوشاندن هر گونه پورت یا سوکت خودداری کنید، چرا که پوشش سیلیکونی آنها را خراب می کند. همین امر در مورد قسمت های داخلی دوربین پهپاد شما نیز صدق می کند.

5- برای قسمت های حساس از روان کننده های ضد خوردگی استفاده کنید

این مرحله اختیاری است، اما می تواند تفاوت ایجاد کند. و این اطمینان را به شما می دهد که آماده فرود آمدن در دریاچه یا پرواز در آب و هوای بارانی هستید. هر چند در مراحل قبلی تمامی قسمت های داخلی پهپاد را از عایق رطوبتی پوشانده ایم، اما سوکت ها و پورت ها همچنان بدون پوشش مانده اند. استفاده از مواد ضد خورندگی جریان الکتریسیته را مختل نمی کنند، بنابراین شما آزاد هستید که مقدار زیادی از این مواد را بر روی پورت ها رها کنید، در این صورت خطر خراب شدن پهپاد شما وجود ندارد.

در آخر هم توصیه می شود در صورتی که نمی خواهید از اسلات کارت حافظه استفاده کنید، روان کننده ضد خوردگی را روی پوشش آن بمالید. در ضمن از ضد آب کردن GPS و فشار سنج ها خودداری کنید.

چگونه پهپاد DJI خود را ضد آب کنیم؟

برای ضد آب کردن پهپاد DJI خود به مواد یا ابزار اضافی نیاز نخواهید داشت. ضد آب کردن پهپاد DJI در مقایسه با پهپادهای دیگر هیچ ویژگی خاصی ندارد، بنابراین می توانید از همین روش های ذکر شده در بالا برای ضد آب کردن کوادکوپتر دی جی آی خود استفاده کنید.

آیا مویک 3 ضد آب است؟ اگرچه مویک 3 در حال حاضر پرچمدار پهپادهای مصرفی شرکت DJI به حساب می آید، اما در برابر آب مقاوم نیست. مویک 3 ضد آب نیست، اما در اثر تماس جزئی با آب آسیبی نمی بیند. بدنه بسیار محکم و مهر و موم شده ای دارد که از انتقال آب به مجاورت باتری جلوگیری می کند.

 آیا DJI Mini 2 ضد آب است؟ مویک مینی 2 مطمئناً یکی از برترین پهپادهای مصرفی و ارزان قیمت به حساب می آید، اما ضد آب نیست. برای ضد آب کردن این پهپاد هم می توانید همانند مراحل بالا برد و قسمت های الکتریکی آن را مهر و موم کنید. اگرچه ممکن است در اولین تماس با آب خراب نشود، اما استفاده طولانی مدت در شرایط آب و هوایی نامناسب باعث تراکم آب در مجاورت مدارها و در نتیجه خرابی آنها می شد.

آیا Mavic Air 2s ضد آب است؟ خیر، مویک ایر 2 اس همانند دیگر کوادکوپترهای DJI فاقد این ویژگی می باشد. چیزی که از شیارها و منافذ موجود در پوسته آن می توانید مشاهده کنید.

به طور کلی پهپادهای DJI هر چند به طور پیشرفته طراحی شده اند ولی فاقد رتبه IP محافظت در برابر مایعات هستند. به این معنی که مقاومت در برابر آب محدود است.

در مرحله اول هدف از ارائه این مطلب آگاهی از عدم تماس آب با تجهیزات الکتریکی پهپاد است. اما با استفاده از دو رویکرد لباس مرطوب و پوشش منسجم (ماده سیلیکونی) به راحتی می توانید هواپیمای بدون سرنشین خود را ضد آب کرده و با خیال راحت بر فراز آب یا در شرایط بارانی پرواز دهید. شما این مطلب را از دی جی آی لند مرکز خرید کوادکوپتر در ایران مطالعه کرده اید.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *