قوانین و مقررات محلی پرواز با پهپادها در کشورهای مختلف - Drone flight rules in different countries

قوانین پرواز با پهپادها در کشورهای مختلف

قوانین پرواز با پهپادها در کشورهای مختلف

قوانین و مقررات محلی درباره پرواز پهپادها در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. برای کمک به مشتریان ما این مقاله را تهیه کرده ایم تا قبل از شروع پرواز نسبت به تمامی قوانین و مقررات محلی خود آگاهی داشته باشید. در این راهنما ما به بررسی قوانین و مقررات چندین کشور از قاره آسیا، اروپا و غیره درباره پرواز با پهپادها به خصوص کوادکوپترهای DJI می پردازیم. قوانینی که کاربران قبل از خرید پهپاد باید بدانند.

02LCpD6d3JIXSxTCOQfbB0v 1..1569492172

قوانین و مقررات محلی پرواز با پهپادها در چین

مقامات چینی طبق مقررات اداره هواپیمایی کشور (CAAC) به گردشگران اجازه پرواز با پهپاد را می دهند. اما در کنار آن یک سری مقررات تعین کرده که به شرح زیر می باشد.

  • قبل از پرواز وب سایت اداره هواپیمایی محلی و تمامی قوانین و مقررات مربوطه را مرور کنید.
  • از پهپاد برای حمل و جابجایی وسایل استفاده نکنید.
  • اپراتورها باید هنگام پرواز پهپاد را در دید خود  قرار دهند.
  • پرواز در شب ممنوع است.
  • همیشه ارتفاع خود را کمتر از 120 متر نگه دارید.
  • قبل از پرواز از ثبت بودن پهپاد خود در مراجع مربوطه اطمینان حاصل کنید.

بیمه شخص ثالث را برای پهپاد خود تهیه کنید. قبل از پرواز مناطق پرواز ممنوع را شناسایی کنید. افرادی که زیر 18 سال هستند باید زیر نظر والدین یا افراد با تجربه پرواز را فرا بگیرند. برای اهداف تجاری باید پروانه کسب تهیه کنید. هواپیمای بدون سرنشین خود را از فرودگاه ها، مرزهای بین المللی، مناطق نظامی، نهادهای دولتی، نیروگاه ها، پستهای ترانسفورماتور، اسکله ها، بنادر، راه آهن، جاده ها و اجتماعات عمومی دور نگه دارید. همچنین توصیه می شود که بعد از مصرف دارو یا الکل پهپاد را پرواز ندهید. البته قوانینی هم برای باتری های قابل حمل وضع کرده که کاربران با توجه به وات بر ساعت باتری می توانند چند باتری لیتیومی را همراه خود حمل کنند. البته این مورد برای بسیاری از کشورها مشابه می باشد.

قوانین پرواز با پهپادها در ژاپن

اداره هواپیمایی کشور ژاپن (MLIT) هم قوانینی تعین کرده که طبق این قوانین خلبانان می توانند پهپادهای خود را به پرواز در بیاورند. و این موارد به شرح زیر می باشند.

  • همیشه با ارتفاع کمتر از 150 متر پرواز کنید
  • هنگام شب پرواز ممنوع است
  • هر گونه اشیا را از پهپاد خود رها نکنید
  • در مناطقی که تراکم جمعیت وجود دارد پرواز نکنید
  • در فاصله 30 متری افراد، وسایل نقلیه و ساختمان پرواز نکنید
  • همیشه هواپیمای بدون سرنشین خود را در محدوده دید خود قرار دهید

همانطور که مشاهده می کنید تمامی قوانین و مقررات محلی کشور چین می باشد، یعنی تمامی اداره های هواپیمایی سعی بر این دارند تا اپراتور ها با پروازهای خود هیچ قانونی را نقض نکنند. البته در کشور ژاپن شما باید قبل از پرواز اجازه ارتفاع بیش از 150 متر یا پرواز در مکان های پر جمعیت را تائید کنید. همچنین حمل مواد منفجره با پهپاد جریمه های سنگین به همراه دارد.

قوانین و مقررات محلی پرواز با پهپادها در آمریکا

ایالات متحده آمریکا به خاطر مناظر بی نظیری که برای طبیعت گردی و همچنین تصویر برداری و عکسبرداری دارد، سعی کرده به خوبی بر نحوه پرواز پهپادها فعالیت کند و مقررات خاصی را برای آنها معین کرده و به شدت بر نحوه پرواز فعالیت می کند. مقامات آمریکایی طبق قوانین FAA به گردشگران اجازه می دهند تا پهپاد خود را پرواز دهند.

  • پرواز تا ارتفاع 122 متر مجاز می باشد
  • در مناطق خطرناک پرواز نکنید
  • همیشه در محدوده دید پرواز کنید
  • مقررات محلی را دریافت کنید
  • در محدوده ای که تراکم جمعیت زیاد است پرواز نکنید

جالب است بدانید که پهپادهایی که کمتر از 250 گرم وزن دارند نیاز به ثبت در FAA نمی باشند. به عنوان مثال مویک مینی 2 که 249 گرم وزن دارد از مقررات و قوانین محلی FAA معاف می شود. برای استفاده های تجاری باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. قبل از شروع پرواز با پهپادهای بیش از 250 گرم توصیه می شود قوانین مربوطه را دریافت یا با مسئولان مربوطه مشورت کنید.

قوانین و مقررات محلی پرواز در سنگاپور

در کشور سنگاپور هم جزایر و سواحل معروف زیادی برای فیلم برداری و تصویر برداری هوایی وجود دارد. برای کمک به پرواز بی خطر با پهپادهای خود در سنگاپور برخی از قوانین و مقررات مهم پرواز را آورده ایم. مقامات سنگاپور مطابق با مقررات سازمان هواپیمایی کشوری (CAAS) به خلبانان اجازه پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را می دهند. CAAS یک سری آیین نامه ها را برای عملیات پرواز پهپادها صادر کرده است و برخی از نکات برجسته این مقررات در زیر ذکر شده است. 

  • همیشه با ارتفاعی کمتر از 60 متر پرواز کنید
  • همیشه ارتباط بصری با پهپاد خود داشته باشید
  • هیچگونه اشیایی را از پهپاد خود رها نکنید
  • در فاصله 5 کیلومتری فرودگاه پرواز نکنید
  • در مناطق پرجمعیت پرواز نکنید
  • برای آگاهی از تمامی مقررات و قوانین محلی سنگاپور وب سایت CASS را مشاهده کنید.

از ساختمانها ، زیرساخت ها و امکانات حساس دور باشید. قبل از هر پرواز منطقه GEO را برای منطقه محلی خود بررسی کنید. در شب، در شرایط آب و هوایی نامناسب یا هنگامی که دید محدود است پرواز نکنید. هیچ موردی را به پهپاد خود متصل نکنید، مگر اینکه ساخته شده باشد تا با هم استفاده شود. برای حمل مواد منفجره یا خطرناک از پهپاد خود استفاده نکنید. پهپادهایی را که بیش از 7 کیلوگرم وزن دارند، پرواز ندهید. (تمام پهپادهای DJI زیر 7 کیلوگرم هستند).

قوانین و مقررات محلی پرواز با پهپادها در ایتالیا

ایتالیا هم به خاطر داشتن خطوط ساحلی و کوهستانی زیبا شهرت دارد. از همین رو استفاده از پهپادهای DJI برای فیلم برداری و تصویر برداری رایج می باشد. ما قوانین و مقررات کلی این کشور را که برای پهپادهای تجاری و غیر تجاری وضع کرده شرح می دهیم.

مقامات ایتالیایی فقط با رعایت مقررات سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا (ENAC) اجازه پرواز با کوادکوپتر را به خلبانان می دهند. ENAC یک سری قوانین را برای عملیات پرواز هواپیماهای بدون سرنشین وضع کرده است ، و برخی از نکات برجسته این مقررات در زیر ذکر شده است.

  • ارتفاع خود را کمتر از 70 متر حفظ کنید
  • ارتباط بصری خود را با پهپاد حفظ کنید
  • در مناطق پرجمعیت پرواز نکنید
  • همیشه قبل از پرواز وب سایت ENAC را برای به روزرسانی و اطلاعات بررسی کنید
  • در فاصله 5 کیلومتری فرودگاه پرواز کنید
  • در هنگام شب پرواز نکنید

توجه داشته باشید که هنگام پروزا ساختمان ها، زیر ساخت ها و سایر اماکن عمومی را زیر نظر داشته باشید تا از برخورد با آنها جلوگیری کنید. همچنین قبل از پرواز نقشه منطقه DJI را برای منطقه محلی خود بررسی کنید.

همانطور که مشاهده کرده اید تقریبا تمامی قوانینی که کشورهای مختلف وضع کرده اند مشابه می باشد، و تمامی خلبانان و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین سبک وزن و یا همان کوادکوپترهای کنونی موظف هستند که طبق این قوانین پرواز کنند.

قوانین و مقررات پرواز با پهپادها در ایران

اما در کشور خودمان ایران به منظور سرگرمی می توانید آزادانه از پهپادها استفاده کنید. اما برای کسب و کارهای تجاری خود باید مجوز تهیه کنید. البته همان قوانینی که در کشورهای خارجی مانند چین، آمریکا و غیره برای هواپیماهای بدون سرنشین ارائه شده در ایران هم وجود دارد، به عنوان مثال استفاده از پهپادها در نزدیکی فرودگاها، اماکن عمومی، اردوگاهای نظامی و غیره ممنوع می باشد.

unnamed

همچنین در نزدیکی بیمارستان های، زیارتگاها، استراحتگاه یا در کل مکان هایی که تراکم جمعیت وجود دارد استفاده از پهپادها ممنوع می باشد. برای یک کوادکوپتر دوربین دار هم فیلم برداری از پادگان ها، سفارتخانه ها، مراکز امنیتی و نظامی و بسیاری موارد حساس دیگر ممنوع می باشد. در نزدیکی مرزهای کشور هم به خاطر اختلال در تشخیص رادارها پرواز پهپادهای تجاری و تفریحاتی ممنوع می باشد.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «قوانین پرواز با پهپادها در کشورهای مختلف»

  1. با سلام
    من یه کواد کپتر مویک مینی یک از دبی خریداری کردم حالا برای وارد کردنش به ایران از طریق فرودگاه مشکلی پیش نمیاد ؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *