نکات مهم برای پرواز کوادکوپتر بر فراز شهر - قوانین پرواز با پهپاد در شهر

نحوه پرواز ایمن با کوادکوپتر در سطح شهر

چگونگی یک پرواز ایمن با پهپاد بر فراز شهر

پرواز با هواپیمای بدون سرنشین در یک محیط شهری نیاز به مهارت و تمرکز ویژه از سوی اپراتور آن است. یک شهر مملو از موانع زیادی مانند ساختمانهای بلند و درختان، تداخل سیگنال است و پرواز بر فراز شهر و مردم بسیار خطرناک است. اخبار مربوط به برخورد هواپیماهای بدون سرنشین با ساختمانهای مختلف از جمله ساختمانهای مسکونی به صورت دوره ای دریافت می شود، بنابراین هر “خلبان” که می خواهد در یک شهر با پهپاد پرواز کند باید پیش از این مهارت خود را در یک محیط امن بسنجد.

Flying in the city by drone a

در این مقاله، نکات مفیدی برای مدیریت یک پهپاد در اطراف شهر خود پیدا خواهید کرد.

با استفاده درست، هواپیماهای بدون سرنشین می توانند از زوایایی که به صورت زمینی قابل دسترسی نیستند فیلم ضبط کنند و برای محیط های شهری، کوادکوپترها در واقع تنها گزینه برای عکسبرداری هوایی ایمن از ارتفاع متوسط ​​هستند. علاوه بر این، پهپادها به شما امکان می دهند اطلاعات مهم نظیر بازرسی از سازه های بلند برای کمک به شرایط اضطراری را بدون هیچ دردسری تهیه کنید.

پرتاب هواپیمای بدون سرنشین در مکان های شلوغ دارای دو خطر اساسی است: از دست دادن سیگنال ناشی از تداخل امواج مجاور و رانش ناشی از جریان هوا بین ساختمان های مختلف. قبل از پرواز، اطمینان حاصل کنید که منطقه انتخابی شما تحت هیچ منع پرواز رسمی نیست. یعنی هیچگونه محدودیتی برای پرواز در آن منطقه وجود ندارد. چرا که در بسیاری از کشورها پرواز بر فراز پادگان های نظامی، نزدیک فرودگاه و دیگر محدوده های مهم اکیدأ ممنوع می باشد.

کالیبراسیون قطب نمای پهپاد

قابل اطمینان ترین راه جلوگیری از دست دادن کنترل و اطمینان از موقعیت دقیق هنگام پرواز کالیبراسیون قطب نمای پهپاد است. برای انجام این کار، باید یک میدان باز در فاصله 10 مایلی مکانهایی با میدان مغناطیسی اشباع شده و سیگنال های رادیویی پیدا کنید. از وسایل پارک با نرده های فلزی و برج های سلولی خودداری کنید، ساعت و جواهرات فلزی خود را بردارید، زیرا حتی کوچکترین اختلال مغناطیسی در روند کار اختلال ایجاد می کند. دستورالعمل های نحوه کالیبره کردن قطب نمای کوادکوپتر خود را دنبال کنید. با حداقل تداخل، کاهش مغناطیسی در نظر گرفته می شود، به شما امکان می دهد با درجه دقت بالاتری کار کنید. در ضمن توصیه می شود در هر مکان جدیدی که قصد پرواز دارید کوادکوپتر خود را از نو کالیبره کنید.

بیشتر پهپادهای امروزی مجهز به حالت های پرواز هوشمند و سیستم های تثبیت کننده هستند تا پرواز روان و پایدار را تضمین کنند. به عنوان مثال کوادکوپتر DJI دارای 3 حالت اصلی پرواز هستند – حالت P-Mode (حالت موقعیت) ، A-Mode (حالت احتیاط برای سیگنال کم GPS یا بدون سیگنال و نور کم برای عملکرد هر چه بهتر سنسورها) و حالت S (حالت ورزشی برای پرواز با حداکثر سرعت) .

هر سه حالت از طریق کنترل از راه دور در دسترس هستند. حالت های Position و Sport برای حفظ موقعیت کوادکوپتر به سیستم موقعیت یابی GPS و GLONASS متکی هستند. بیشتر پروازها را می توان در حالت Position انجام داد، زیرا یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند در جای خود شناور شود و به راحتی به خانه برگردد، اما در برخی موارد تداخل سیگنال ممکن است خیلی شدید باشد.

مزیت استفاده از حالت Attitude برای حفظ ایمنی پرواز

در حالت Attitude یا ATTI ، هواپیمای بدون سرنشین ارتفاع را حفظ می کند، ممکن است وزش باد تغیراتی در موقعیت آن ایجاد کند اما این تنها حالت مناسب برای کار در محیط هایی است که سیگنال کار نمی کند، از بین رفته و یا به شدت تحریف شده است. توجه داشته باشید که اگرچه حالت ATTI جی پی اس را برای پیمایش غیرفعال می کند، اما ماژول GPS هنوز هواپیمای بدون سرنشین را در پس زمینه پیدا می کند، به این معنی که نمی توان از آن برای پرواز در مناطق پرواز ممنوع استفاده کرد.

با استفاده از یک اهرم روی کنترل کننده می توانید از حالت Position به حالت ATTI تغییر وضعیت دهید. اگر چندین حالت پرواز فعال باشد، برنامه DJI Go امکان دسترسی به میانبر را نیز فراهم می کند. اگر مولتی روتور شما دیگر نتواند در حالت Position یا Sport کار کند، به طور خودکار به حالت ATTI تغییر وضعیت می دهد.

نکته: به عنوان یک قانون اساسی، توجه داشیته باشید که با GPS روشن بین ساختمان های بلند پرواز نکنید. قابل توجه است که بسیاری از سیگنال ها بین ساختمان ها باعث ایجاد خطا در عملکرد قطب نماها می شوند.
بدترین استراتژی برای پرواز در یک منطقه شلوغ، تکیه بر حالت Position است که پهپاد را تثبیت کرده و عملکرد آن را تا حد ممکن ساده می کند، اگرچه ممکن است در صورت از دست رفتن سیگنال ناگهان به ATTI تغییر یابد. در این صورت هنگام وزش باد شدید پرواز یک کار چالش بر انگیز است که نیاز به مهارت بالای خلبان دارد.

Flying in the city by drone b

بهترین مکان برای آموزش پرواز با پهپاد

آموزش در مناطق وسیع و کاملا باز با تعداد کمی درخت و موانع بهترین راه برای یادگیری نحوه کنترل یک هواپیمای بدون سرنشین می باشد. اولین باری که حالت ATTI را روشن می کنید، هواپیمای بدون سرنشین شما بلافاصله شروع به رانش می کند که می تواند حتی باتجربه ترین خلبانان را بترساند. شما باید برای این امر آماده باشید ، زیرا پیش از این نحوه پرواز با هواپیمای بدون سرنشین را برای هدایت آن در یک مسیر مشخص مطالعه کرده اید. در حالت Atti تمامی سنسورها غیر فعال می شوند و هیچ ترمز اتوماتیکی برای متوقف کردن پرنده وجود ندارد، و این اجازه را دارید تا نرم ترین حرکات را تجربه کنید و همچنین در نزدیک ترین فاصله از سوژه موردنظر خود پرواز کنید.

در حین پرواز در کنار سازه های بلندتر، ممکن است ارتباط رادیویی میان پهپاد و کنترلر قطع شود،
در این حالت عملکرد بازگشت به خانه باید به طور خودکار فعال شود و به شرطی که قطب نما به درستی کالیبره شود، هواپیمای بدون سرنشین به صورت خودکار به خانه باز می گردد. به این فرایند RTH گفته می شود.

نحوه پرواز در حالت ATTi

پرواز با حداکثر فاصله 0.3 مایل (500 متر) از جایگاه شما به طور کلی قابل قبول است، اما در یک منطقه شلوغ توصیه می شود هواپیمای بدون سرنشین خود را در مجاورت خود نگه دارید. پهپاد خود را در حالت Position اجرا کنید تا به مانعی برسد، سپس به حالت ATTI بروید و به صعود ادامه دهید. هنگام بازگشت، هنگامی که هواپیمای بدون سرنشین به اندازه کافی نزدیک است، برای فرود آسان باید به حالت Position بروید.

Flying in the city by drone

استفاده از محافظ ملخ برای کاهش خسارات و افزایش امنیت کوادکوپتر

همانطور که می دانید ملخ ها یا پروانه های کوادکوپتر مهم ترین کاربرد را در میان اجزای تشکیل دهنده آن دارند. و بروز هر گونه مشکل در پروانه ها باعث بر هم خوردن تعادل پرنده می شود که ممکن است خسارات جبران ناپذیری داشته باشد. برای حفظ ایمنی پهپاد و حفاظت از ملخ های آن میتوانیداز گارد ملخ های مخصوص پهپاد خود استفاده کنید. تا ایمنی پرواز را بخصوص در سطح شهر و مکان هایی که تراکم جمعیت وجود دارد حفظ کنید. اما همان اندازه که برای پرواز موثر هستند معایبی هم به همراه دارند. گاهی اوقات استفاده از این محافظ ملخ ها می تواند جلوی دید بعضی سنسورها را بگیرد و عملکرد آنها را مختل کند. همچنین استفاده از این قطعات باعث افزایش وزن کوادکوپتر می شود که در نتیجه آن میزان مصرف باتری افزایش یافته و زمان پرواز کمتر می شود.

استفاده از سنسورهای تشخیص موانع

استفاده از تنظیمات Moca به خلبان این اجازه را می دهد که محدودیت هایی برای پرواز پرنده تعین کند تا فراتر از آن محدوده پرواز نکند و اینگونه میتوانند از برخورد کوادکوپتر با بعضی موانع جلوگیری کنند. شما می توانید به صورت دستی فاصله خود را با موانع دلخواه محاسبه کنید و تنظیمات پهپاد را ارائه دهید.
اما در پهپادهای امروزی استفاده از سنسورهای اجتناب از موانع این روش را قدیمی کرده و کاربران می توانند بدون هیچ نگرانی در کنار موانع پرواز کنند. البته در بسیاری از موارد نظیر نزدیک شدن با اشیایی که بازتاب مناسبی ندارند استفاده از سنسورهای اجتناب از موانع کارایی خود را از دست می دهند. بنابراین، تنظیم MOCA و بازگشت صحیح خانه می تواند بسیار مهم باشد.

در صورت استفاده صحیح از هواپیماهای بدون سرنشین در زمان و  هزینه صرفه جویی می شود، به ویژه هنگام بازرسی از ساختمان ها و سازه های بلند می تواند بسیار مفید باشد. اگر قصد پرواز در مناطق شلوغ مانند مرکز شهر را دارید، دانستن نحوه کار ایمن در محیط های چالش برانگیز بسیار مهم است.

علاقمندانی که قصد خرید پهپاد را دارند می توانند از فروشگاه دی جی آی لند پهپاد موردنظر خود را با قیمت و شرایط ایده ال خریداری کنند. ما به عنوان نمایندگی رسمی این محصولات تمامی خدمات مورد نیاز را به کاربران ارائه می دهیم، تا بتوانند کسب و کارهای خود را گسترش داده و از برترین تکنولوژی های صنعت استفاده کامل را ببرند. امیدوارم که این مطلب برای شما کاربران عزیز مفید بوده و نکات مورد نیاز را از آن برداشت کرده باشید.

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *