مهمترین کاربرد پهپادها در زندگی بشر چیست؟

مهمترین کاربردهای کوادکوپتر در زندگی بشر

برترین کاربردهای کوادکوپترها یا پهپادها در زندگی بشر چیست؟

فناوری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین یا “Drone” یا “UAV” که در فرهنگ لغت به معنی زنبور نر می باشد هر روز یک قدم فراتر می گذارد تا خدمات بیشتری به بشر ارائه دهد. در زبان فارسی هم به طور کلی چنین دستگاهی که دارای چهار روتور باشد و از راه دور قابل کنترل باشد یا امکان برنامه ریزی پرواز را داشته باشد پهپاد گفته می شود. پهپادها با توجه به زمینه فعالیت خود و ساختاری که دارند به چند نوع تقسیم می شوند که مهمترین آنها کوادکوپترها با قابلیت حمل دوربین و کنترل از طریق یک ریموت می باشند. همچنین می توان به کوادکوپتری که قابلیت فیلم برداری و عکسبرداری را دارد، هلی شات گفت.

The most important application of UAVs مهمترین کاربرد پهپاد در زندگی بشر a

از ساخت اولین پهپاد تا به امروز که چهارمین انقلاب صنعتی را پشت سر می گذاریم تولید این محصولات گسترش یافته و سازندگان به این نتیجه رسیده اند که یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند قابلیت های و امکاناتی فراتر داشته باشد. از این رو استفاده از این دستگاها امروزه بسیار رایج شده است. کمپانی های زیادی در حال فعالیت هستند تا فناوری ساخت و توسعه این محصولات را به بالاترین سطح خود برسانند. کواد کوپترها نمایانگر موفقیت اولیه چهارمین انقلاب صنعتی هستند.

پیش بینی آینده هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها

هواپیماهای بدون سرنشین امکان تصمیم گیری هوشمندانه و ثبت حرفه ای داده ها را فراهم می کنند. جهانی را تصویر کنید که در آن همه با اتومبیل های بدون راننده جابجا می شوند، یا یک میکرو پهپاد در یک رستوران یک فنجان قهوه یا یک پرس غذای آماده را برای شما بیاورد. در حالی که این سناریوها هنوز به شرح یک رویا هستند، اما استفاده های فعلی از هواپیماهای بدون سرنشین به شرح زیر است. فعالیت این پرنده های کنترل از راه دور شامل 4 بخش اساسی می باشند که عبارتند از فناوری نظامی، تجاری، شخصی و مورد آخر هم می تواند فعالیت های این پرنده در آینده باشد که مطمئنا بسیار پرکاربردتر و پیشرفته تر ارائه می شود. مطمئنا بیشترین تلاش سازندگان برای افزایش دوام پروازی آن صورت می گیرد تا بتواند زمان بیشتری را در هوا بماند و خدمات مفید تری ارائه دهد. مطمئنا با افزایش زمان پرواز پهپادهای تجاری به بیش از چند ساعت می توان بازدهی آنها را افزایش داد.

The most important application of UAVs مهمترین کاربرد پهپاد در زندگی بشر b

در واقع از مهمترین کاربردهای این هواپیماهای بدون سرنشین جمع آوری داده های هوایی می باشد که به صرفه بوده و جمع آوری این داده ها را بسیار آسان کرده است، از فیلم برداری گرفته تا تهیه نقشه ای مهندسی برای کارهای عمرانی و غیره همگی می تواند از روش های جمع آوری داده های هوایی باشد که توسط یک پهپاد به ثبت می رسند. شاید تهیه داده ها به صورت زمینی هم امکان پذیر باشد، اما هواپیماهای بدون سرنشین تاثراتی فراتر از این دارند و به شما کمک می کنند تا با روش های مهندسی بهترین دادها و اطلاعات را از سطح یک محیط به دست بیاورید. اما ناگفته نماند که استفاده از این محصولات در محیط کار می تواند اندکی خطر به همراه داشته باشد که عدم تجربه کافی در استفاده از این محصولات می تواند باعث ایجاد صدمه بدنی و ایجاد خسارت های مالی شود. در فضای بسته به خصوص هنگامی که در حال فیلم برداری از جشن و شادی های خود هستید باید بسیار محتاط عمل کنید.

پهپادهای نظامی

صنعت هواپیماهای بدون سرنشین اهمیت بخصوصی در زمینه نظامی دارد، موردی که مربوط به جنگ جهانی دوم در سال 1850 میلادی می باشد، جایی که نظامیان به فکر اختراع وسیله ای برای جابجایی مهمات و رها کردن آنها بر روی شهرهای دشمن بوده اند. تکنولوژی بی نظیری که ایده آن توسط کشور اتریش ارائه شد و امروزه شاهد پیشرفت بی نظیر آن بوده ایم. و امروزه پهپادها به دو دسته تجاری و نظامی تقسیم می شوند.پهپادها نظامی فقط توسط نظامیان استفاده می شوند. این هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به سلاح های کشنده هستند و برای حملات هوایی کنترل شده و مخفیانه یا مناطق غیرقابل دسترسی استفاده می شوند.
پهپادهای نظامی می توانند یک وسیله تجسسی بسیار حرفه ای باشند که با بررسی مرزها و مکان های درگیر جنگ از وقوع اتفاقات غیرمنتظره جلوگیری می کند. در زمان قدیم برای بمباران کردن جایی و حمل مواد منفجره از هواپیما استفاده می کردند که در این عملیات کشورهای درگیر جنگ خلبانان زیادی از دست می دادند. اما امروزه کمتر اتفاق می افتد که جان یک خلبان در خطر باشد، چرا که در ماموریت هایی که احتمال سقوط و همچنین گیر افتادن هواپیما توسط رادراهای دشمن وجود دارد از پهپادها استفاده می کنند.

پهپادهای فیلم برداری

این دسته از پهپادها در دنیای عکاسی، روزنامه نگاری، سینما و در آخر هنر محبوبیت بی نظیر دارند. در این زمینه برندهای زیادی در حال فعالیت هستند، که در میان آنها کوادکوپتر DJI با استفاده از دوربین های با کیفیت و زمان پرواز طولانی گزینه بهتری برای انجام این کار می باشد. از آنجایی که قبل از پهپادها برای ساخت فیلم ها و تصاویر هوایی از هلیکوپتر یا هواپیما به کار می گرفتند، این فناوری می تواند بسیار به صرفه تر باشد و تهیه فیلم های هوایی را آسانتر خواهد کرد. اکنون که این پهپادهای تجاری در دسترس قرار گرفته اند، کاربران می توانند با خیال راحت بهترین تصاویر و فیلم ها را از جشن ها، مراسمات و تفریحات خود به ثبت برسانند. و اینگونه است که امروزه در فیلم ها، تیزرهای تبلیغاتی و حتی روزنامه ها می توانیم کاربرد این پهپادهای دوربین دار یا هلی شات را مشاهده کنیم.

پهپادهای سرگرمی و تفریحاتی

استفاده از پهپادها برای سرگرمی و تفریح یکی دیگر از کاربردهای چندگانه آنها می باشد که در لیست کاربرد کوادکوپترها در زندگی بشر می توان به آن اشاره کرد. مطمئنا برای شما هم پرواز با یک هواپیما بسیار لذت بخش و هیجان انگیز می باشد. شما می توانید با کمترین هزینه به این هیجان دست بیابید. علاقمندان می توانند از ارزان ترین و مبتدی ترین پهپادها برای سرگرمی خود و کودکانشان استفاده کنند.

پهپادهای کشاورزی برای سمپاشی و بذرپاشی

از آنجایی که کمپانی های زیادی بر سر به دست آوردن بازار فروش پهپاد در حال رقابت با همدیگر هستند، کمپانی DJI سعی کرده تا کارایی این دستگاها را ارتقاع دهد و زمینه فعالیت آنها را گسترش دهد. از این رو در سال 2017 از پهپادهایی رونمایی کرده که قابلیت سمپاشی را داشته اند تا با استفاده از آنها بتوانید آفت کش ها و سموم شیمایی را برای سمپاشی مزارع خود اسپری کنند. استفاده از یک تانکر با ظرفیت بالا، سیستم اسپری پیشرفته با کارایی هوشمندانه و قدرت بی نظیر برای حمل بارهای سنگین این توانایی را به این پرنده های هدایت پذیر داده تا بتوانند این خدمت بزرگ را به بشر و بخصوص کشاورزان زحمت کش ارائه دهند. بهترین پهپاد کشاوزی مطمئنا آگراس تی 20 محصول جدید شرکت DJI می باشد که با روش های مهندسی بازدهی بهتری نسبت به سایر مدل های موجود در بازار دارد.

پهپادهای نقشه برداری

فانتوم 4 اسپکترال یکی از کوادکوپترهای خانواده فانتوم شرکت DJI می باشد که قابلیت نقشه برداری را دارد و خیلی راحت می تواند نقشه های هوایی از سطح دلخواه شما به ثبت برساند. شرکت سازنده می گوید که P4 MultiSpectral یک پهپاد کشاورزی است در حالی که دارای دوربین چند طیفی و همچنین قطعه RTK می باشد می تواند نقشه های خوبی به صورت هوایی تهیه کند. امروزه نقشه های هوایی می توانند مدارک زنده تری برای اثبات هر گونه نامعلومی باشد. این دستگاها همچنین می توانند گزینه خوبی برای نقشه برداری از مکان های صعب العبور باشند.

ساخت مستند با استفاده از کوادکوپترهای دوربین دار

بیشترین کاربرد را در میان پهپادهای تجاری یک کوادکوپتر دوربین دار ایفا می کند، چرا که امروزه فیلم های هوایی اهمیت فراوانی دارند. با استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین و دوربین دار می توانید از مناطق دوردست که دسترسی به آنها خطرناک می باشد فیلم برداری و تصویر بردارای کنید. به عنوان مثال هنگام تهیه فیلم های مستند از حیات وحش و حیوانات وحشی یک پهپاد می تواند، هزینه ساخت و دردسرهای آن را کاهش دهد. اگر پشت صحنه ای از یک فیلم مستند حیات وحش را تماشا کنید مطمئنا به درک بیشتری از این کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین می رسید.

پهپاد بازرسی

بازرسی از دکل ها و توربین بادی، و شبکه برق از دیگر کاربردهای یک هواپیمای بدون سرنشین و تجاری می باشند که به خوبی از  عهده آن بر می آید. ارتفاع پروازی که دارند به آنها این اجازه را می دهد تا بتوانند وضعیت شبکه های برق را رصد کنند تا موارد بریدگی یا آسیب دیده را شناسایی کنند. عملیات بازرسی که توسط یک پهپاد انجام می گیرد به همین موارد ختم نمی شود، در واقع میتواند از دکل های نفت، سازه های بزرگ ملی، آسمان خراش ها و برج ها ویدئوهایی از مراحل کار و وضعیت آن در اختیار مهندسین قرار دهد که در واقع می توان گفت یک بازدید غیرحضوری اما بسیار مفید از پروژه ها به حساب می آید. معمولا برای انجام این کار از پهپادهای صنعتی DJI استفاده می کنند که قابلیت حمل دوربین های پیشرفته ای را دارا می باشند و همچنین دوام بیشتری در هوا دارند تا بازدید کامل و دقیقی از تمامی جوانب پروژه مورد بررسی را داشته باشند.

عملیات امداد و نجات

یکی دیگر از کاربردهای مهم این دسته از محصولات رباتیک می تواند عملیات جستجوی مفقودین و نجات آنها باشد که با استفاده از یک پهپاد می تواند بسیار سریعتر از نیروهای انسانی صورت بگیرد. در واقع یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند عملیات را سریعتر انجام دهد و همچنین گزینه بسیار مناسبی برای رفتن به مکان های صعب العبور می باشد. DJI در این زمینه مویک 2 اینترپرایز را به کاربران معرفی می کند که از لوازمی نظیر نورافکن، اسپیکر چراغ خطر پشتیبانی می کند. با نصب این ابزار بر روی این هلی شات می توانید عملیات امداد و نجات را خیلی حرفه ای فرا بگیرید و از خطرات احتمالی که مورد شما را تهدید می کند جلوگیری کنید. در واقع این کوادکوپتر یک مورد سازمانی می باشد که می تواند توسط ارگان های مختلف به کار گرفته شود.

پیش بینی لحظه ای آب و هوا با پهپاد

پهپادها می توانند به صورت لحظه ای آب و هوای یک منطقه را تشخیص دهند. از این رو کارشناسان با نصب چندین حسگر آب و هوایی و همچنین سنسورهای تشخیص رعد برق به صورت پیشرفته آب و هوای یک منطقه را به صورت لحظه ای اعلام می کنند. این مولتی روتورها همچنین می توانند سرعت و جهت وزش باد را برای یک بازه زمانی چند روزه یا چند ساعتی تشخیص دهند.

کوادکوپترهای کنترل ترافیک

یکی دیگر از کاربردهای پهپادها در زندگی بشر، در زمینه کنترل شلوغی و ازدهام افراد صورت می گیرد. این هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از سلاح های غیر کشنده، نظیر گاز اشک آور، توپ های صوتی بدون وارد کردن هیچ صدمه ای به افراد به ماموران و نظامیان در زمینه خنثی کردن تظاهرات و دور کردن افراد به نیروهای پلیس کمک می کنند. این پهپادها معمولا توسط پلیس و مجری قانون استفاده می شوند.

پهپادهای تحویل کالا

کوادکوپترها یا کوادکوپترها می توانند در زمینه حمل بار و تحویل کالا به انسان کمک کنند تا بتواند خیلی سریع بسته های پستی یا کالاهای پزشکی مورد نیاز را به دیگران برساند. این پهپادها هم در ابتدا برای جابجایی مهمات جنگی مورد استفاده نیروی زمینی و ارتش قرار می گرفتند. با استفاده از پنجه مخصوص می توانستند هر کالایی با هر شکل و قیاسی را حمل کنند. با استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین می توانید کالای حمل شده را از هوا رها کنید یا به آرامی آن را بر روی زمین قرار دهید. برخی از شرکت های بزرگ حمل و نقل مانند DHL و آمازون شروع به اجرای این نوع تحویل ها برای به حداقل رساندن زمان حمل و نقل، هزینه های پست و شرایط خطرناک رانندگی می کنند.

پهپادهای دیدزنی

پرنده های دیدزنی از آن دسته مولتی روتورهای تجسسی هستند که بیشتر از آنها می توان به عنوان یک مامور مخفی یاد کرد. این دستگاها مجهز به دوربین و همچنین دوربین مادون قرمز و سنسورهای حساس به هوا هستند که داده های مهمی را تهیه و در اختیار کاربران قرار می دهند. این کوادکوپترها همچنین مجهز به ابزارهایی برای مقابله با جرایم خیابانی و تشخیص مکان های آتشسوزی در جنگل ها هستند. این پهپادها همچنین برای مأموریت های شناسایی و همچنین سایر کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

پهپادهای آتش نشانی

والکرا اولین شرکتی بوده که در زمینه ساخت پهپادهای آتش نشانی حرفه ای عمل کرده و پهپادی با قابلیت حمل مواد خنک کننده می تواند با پرواز به مکان های دوردست آتش را مهار کرده و از بروز خسارات جلوگیری کند. والکرا در واقع اولین کمپانی می باشد که مدعی شده تا این محصولات را با ایمنی بالا و کاربردهای مفید روانه بازار کند.

از کجا کوادکوپتر خریداری کنم؟

کاربرد این هواپیماهای بدون سرنیشن به همین جا ختم نمی شود، و در واقع در  آینده می توانیم شاهد دخالت این تکنولوژی در بسیاری از فعالیت های حرفه ای و پرکاربردی باشیم که میزان بازدهی را افزایش می دهند و بارهای سنگینی از دوش بشر بر میدارند. شما قصد دارید در چه زمینه ای از پهپاد استفاده  کنید؟ برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پهپادها می توانید به فروشگاه دی جی آی لند مرکز خرید کوادکوپتر DJI مراجعه کنید.

 

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *