use Drones to Fight COVID-19

نقش کوادکوپتر در مقابله با کرونا

تا قبل از شیوع کرونا شهروندان جهان کمتر نسبت به کاربردهای کوادکوپتر بخصوص در زمینه پزشکی و مقابله با بیماری های همه گیر مثل کرونا آگاهی داشتند. و تنها برداشتی که از هلی شات داشتند برای فیلمبرداری و سرگرمی بود.

اما چکونه این هواپیماهای بدون سرنشین کوچک به بازیگر مهم در مقابله COVID-19 تبدیل شده اند؟

 

کوادکوپتر ها قبل از COVID-19 توسط بسیاری از شرکتها در سراسر جهان به روشهای مثبت استفاده شده اند. از جمله کارهایی مانند فیلمبرداری، کاشت بذر و سمپاشی مزارع، حیات وحش، صنعت، حمل و نقل، بررسی زمینه و کمک در ساخت سازه های مهندسی، و.. دیگر کاربردهای کوادکوپتر هستند. که با گذشت زمان شاهد نقش بیشتر این نوع پهپاد ها در زندگی بشر هستیم. هر چند بسیاری از مردم در سراسر جهان به دید منفی نسبت به آنها نگاه می کنند. چرا که آنها تصور می کنند که هلی شات یک ابزار جاسوسی است. بخصوص در کشورهایی که محدودیت پرواز چندانی وجود ندارد.

 

اما پس از شیوع همه گیری COVID-19 و استفاده از هلی شات در مبارزه با این بیماری توجه رسانه ها و مردم جهان را به خود جلب کرده است.

اجرای قانون و سمپاشی

استفاده از پهپاد در کشاورزی و آفت زدایی مزارغ سابقه چند ساله دارد. محصولات دی جی آی مثل پهپاد سمپاش از پرکاربردترین محصولات درحوزه کشاورزی به شمار می آیند. صنعت کشاورزی مدت ها پیش از پزشکی استفاده از پهپاد های سمپاش را برای سمپاشی مزارع و .. آغاز کرده است.
در طول همه گیری کرونا ، کوادکوپتر بخصوص محصولات DJI برای اولین بار در چین جهت مقابله با این بیماری همه گیر مورد استفاده قرار گرفتند تا به مردم یادآوری كنند كه در داخل خانه بمانند و ماسك بپوشند. کشاورزان چینی سپس از پهپادهای سمپاش خود برای پاشیدن مواد ضد عفونی کننده در خیابان ها و اماکن عمومی استفاده کردند تا از شیوع ویروس جلوگیری کنند. بسیاری از کشورهای دیگر در آسیا ، اروپا و آمریکای شمالی با استفاده از کوادکوپتر برای ضدعفونی کردن مناطق عمومی، ساختمانها و حتی در ایالات متحده از  پهپاد های سمپاش برای ضدعفونی کردن مکان های ورزشی استفاده شد.

تست کرونا  و شناسایی بیماران

تا قبل از شیوع کمتر متخصصی در جهان تصور می کرد که روزی بتوان با استفاده از یک هلی شات دمای بدن افراد را اندازه گیری کرد و بیماران را شناسایی کرد! در طول همه گیری COVID-19، چند شرکت به استفاده از پهپاد برای گرفتن درجه حرارت افراد روی آورده اند. زیرا تست و اندازه گیری دمای بدن افراد به روش سنتی به سختی بدست آمد. DJI از کوادکوپتر DJI Mavic 2 Enterprise برای تست دمای بدن افراد استفاده می کرد اما برای بهبود دقت دوربین حرارتی، سواب پنبه ای لازم بود. و حتی شرکت یک قدم فراتر گذاشته و با همکاری دانشگاه استرالیا یک پهپاد همه گیر ساخته است که قادر به اندازه گیری درجه حرارت از بالاست و می تواند علائم ویروس کرونا مانند تب و سرفه را در افراد تشخیص دهد.

استفاده از پهپاد برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و نظارت بر افراد از بالا با واکنش عجیب مردم در بعضی از کشور ها روبرو شده است. حتی در پاریس دادخواستی علیه پلیس این کشور به علت استفاده از کوادکوپتر برای شناسایی بیماران مبتلات به کرونا در دادگاه ارائه شده است که به نتیجه نرسیده است. چرا که بسیاری از مردم در سراسر جهان استفاده از پهپاد جهت نظارت گسترده بر آنها و شناسایی بیماران کرونایی را نوع تهاجم به حریم شخصی خود قلمداد می کنند.


تحویل دارو و لوازم پزشکی:

سابقه استفاده از کوادکوپتر جهت جابجایی کالا به دوران قبل از حکمرانی COVID-19 بر می گردد. اما استفاده از آن جهت تحویل دارو به مکان های دور دست یا رساندن دارو به بیمارستان آن هم با سرعت بالا سابقه چندان طولانی ندارد. و در دوران کووید -19 این جنبه از کارها پهپاد رونق بیشتری به خود گرفته است.

کمپانی آمریکایی Zipline کار جمع آوری نمونه آزمایش های COVID-19 و نمونه های خون را با استفاده از کوادکوپتر از روستاهای دورافتاده غنا آغاز کرده است. و اخیرا در جریان شیوع کرونا در آمریکا کار خود را برای رساندن ماسک های پزشکی به کارکنان بهداشت و درمان خط مقدم مبارزه با کووید 19 در کارولینای شمالی بطور مستقل شروع کرده است.

کوادکوپتر صنعت جدیدی هست که سابقه آن کمتر از 10 سال است. و آینده نقش پررنگ تری در زندگی بشر ایفا خواهد کرد. و پهپادهای جدید با قدرت بیشتر، توان پرواز بالاتر، و آپشن های جدیدتر به بازار عرضه می شود. و شاهد سرمایه گذاری های عظیم در این بخش خواهیم بود.

اینکه کواکوپتر یک موجود فضول هست یا اینکه ابزار مفید و ضروری برای زندگی بشر بحثی است میان مخالفان و علاقمندان به دنیای هلی شات.


آیا دیدگاه شما در مورد کوادکوپتر به دلیل استفاده از آنها در طول بیماری همه گیر COVID-19 تغییر کرده است؟ جواب این سئوال را از طریق نظرات با ما در میان بگذارید!

logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *