مویک ایر 2 یا اسکای دیو 2 - mavic air 2 vs skydio 2

مقایسه مویک ایر 2 با اسکای دیو 2

مقایسه دو هلی شات مویک ایر 2 با اسکای دیو 2

کمپانی آمریکایی اسکای دیو در رقابت با DJI کوادکوپترهای حرفه ای ساخته که اسکای دیو 2 یکی از نمونه های موفق این برند می باشد. در این مطلب ما قصد داریم تا Skydio 2 را با مویک ایر 2 مقایسه کنیم که در بسیاری از زمینه ها همخوانی دارند. مویک ایر 2 محصول سال 2020 کمپانی دی جی ای می باشد که با آپشن های جدید و دور از انتظار روانه بازار شد. Skydio سال 2014 توسط دانشجویان دانشگاه MIT ساخته شده و در سال 2018 به اولین موفقیت خود رسید. اسکای دیو فریمور این هواپیمای بدون سرنشین خود را تعریف کرده جایی که از 256 هسته GPU در برد آن به کار گرفته که ظرفیت 1.3 تریلیون عملیات در ثانیه را دارد.

طراحی ایده آل: مویک ایر 2 با بال های تاشو اسکای دیو به صورت بال ثابت

از طراحی این دو محصول بگوییم جایی که دی جی ای به صورت تاشو محصول خود را روانه بازار می کند اما اسکای دیو با یک طراحی زیبا با بال های ثابت Skydio 2 را عرضه می کند. روتورها به حالت زیگزاگی نصب شده اند یعنی روتورهای جلو به سمت پایین و روتورهای عقب به سمت بالا و رنگبندی خوبی که دارد همچنان علاقمندان زیادی را به خود جلب می کند. اما علاقمندان بیشتر عاشق اندازه کوچک، دقت پرواز، کیفیت فیلم و سیستم تشخیص موانع Skydio هستند.
اما Mavic Air 2 همانند دیگر کوادکوپترهای مویک دی جی ای یا نسخه اصلی مویک ایر به صورت تاشو با قابلیت حمل بالا برای ماموریت های مختلف و رفتن به مسافرت گزینه مناسبی می باشد. هنگامی که بازوهای آن را جمع کنید ابعاد آن از 18.3×25.3×7.7 سانتی متر به 18×9.7×8.4 سانتی متر کاهش می یابد، می توان گفت در حد و اندازه یک تلفن هوشمند که به راحتی در یک فضای اندک حمل و نگهداری می شود. Mavic Air 2 حدود 570 گرم وزن دارد و از موتورهای براشلس برای پرواز دادن آن استفاده می کنند.
استفاده از قابلیت ها و تکنولوژی های پیشرفته در این دو پهپاد کوچک باعث شده تا آنها اینگونه محبوب باشند.
دوربین های هر دو محصول در قسمت دماغه آن بر روی یک گیمبال سه محوره نصب می شوند که برای مویک ایر محدوده چرخش بیشتر می باشد چرا که از بدنه کوادکوپتر فاصله بیشتری دارد و همین عامل باعث می شود تا فضای بیشتری برای تغیر زاویه داشته باشد. در Skydio 2 برعکس مویک ایر 2 باتری در قسمت پایین آن نصب شده که باعث شده تا کوادکوپتر از حالت یکپارچگی خارج شود. اسکای دیو هم در حالت پرواز 775 گرم میباشد که حدود 200 گرم نسبت به کوادکوپتر DJI سنگین تر می باشد. این هواپیما به صورت بال های ثابت ساخته شده که 22.3×27.3×7.4 سانتی متر طول، عرض و ارتفاع دارد.

قابلیت Active Track یا ردیابی سوژه – اسکای دیو 2 بهتر عمل می کند

بررسی ها حاکی از آن است  که اسکای دیو 2 بسیار حرفه ای سوژه مورد نظر خلبان را دنبال می کند که البته Mavic Air 2 هم در این زمینه عالی عمل می کند. در واقع پایه و اساس این هلی شات اسکای دیو سنسورهای اجتناب از موانع و حالت ردیابی آن می باشد که در میان هواپیماهای تجاری بی سابقه است. هلی شات اسکای دیو این توانایی را دارد  که افراد یا وسایل نقلیه را در مکان های پر ترافیک گم نکند و همچنان به تعقیب آنها ادامه دهد.  Skydio 2 تمامی حرکات زیگزاگی سوژه را تشخیص می دهد تا در تمامی شرایط آن را دنبال کند. این پرنده حتی در مواقعی که سوژه قابل مشاهده نباشد با استفاده از مکان یاب GPS در کنار آن حرکت می کند.
در مقابل Mavic Air 2 هم با استفاده از قابلیت های POI 3.0 و Spotlight 2.0 که در کنار Active Track به کار رفته اند با دقت بالایی سوژه مورد نظر خلبان را دنبال می کند. اسپات لایت کمک می کند تا سوژه همیشه در کادر مرکزی فید دوربین باقی بماند. 

دوربین های 4K در هلی شات های Mavic Air 2 و اسکای دیو 2

کیفیت فیلم های ثبت شده با این دو محصول تفاوت چندانی باهم ندارد چرا که هر دو از دوربین های 4K برای فیلم برداری و تصویر برداری استفاده می کنند. Skydio 2 از یک دوربین استثنایی با سنسور IMX577 سونی RedDragon QCS605 بهره می برد که قادر به ثبت فیلم های 4K با سرعت 60 فریم و HDR می باشد. سامانه NomiCam این دوربین را بر روی 4 پهپاد از جمله اسکای دیو امتحان کرده فیلم های ثبت شده با این هلیشات تفاوت چندانی با مویک 2 پرو نداشته اند محصولی که با اسکای دیو 2  تفاوت قیمت زیادی دارد. دوربین از بیت ریت 100 مگابیت بر ثانیه برخوردار است و از طریق کدک ویدئویی H.265 ویدئوهای فشرده با وزن اندکی تهیه می کند. دوربین بر روی یک مانت لرزشگیر سه محوره قرار گرفته تا لرزش های کوادکوپتر بر روی کیفیت تصاویر و فیلم های آن تاثیر کمتری ایجاد کند. اسکای دیو این اجازه را به شما می دهد تا تصاوی هالیوودی به صورت حرفه ای تهیه کنید.

مشخصات دوربین Skydio 2 عبارتند از:

– سنسور سونی مدل IMX577
– کیفیت تصاویر 12 مگاپیکسل
– دیافراگم F2.8
– طول کانونی لنز: 20 میلی متر
– کدک های ویدئویی H.265 , H.264 با بیت ریت 100 مگابیت در ثانیه
– محدوده داینامیک رنج دوربین 13 استاپ است

اما مویک ایر 2 مجهز به دوربین 48 مگاپیکسل با کیفیت ویدئویی 4K می باشد. نرخ فریم این دوربین با ویدئوهای 4K برابر با 60 فریم بر ثانیه می باشد. البته عکاسان می توانند به دلخواه خود از فیلم های 1080 پیکسل با فریم 240 در ثانیه استفاده کنند. دوربین از فیلم ها و تصاویر HDR در حالت پانوراما با طول و عرض های مختلف پشتیبانی می کند. نرخ ایزوی دوربین برای فیلم ها به صورت اتوماتیک و دستی تنظیم می شود که به طور دلخواه شما می توانید میزان روشنایی عکس ها و ویدئوهای دوربین را تنظیم کنید. استفاده از چند حالت پرواز هوشمند نظیر Dronie, Circle, Helix, Rocket, Boomerang و Asteroid به کاربران این امکان را می دهد تا به صورت حرفه ای فیلم برداری کنند. در کنار تمامی این قابلیت ها کوادکوپتر یک حافظه داخلی 8 گیگابایت دارد و از مموری کارت های MicroSD با سرعت بالا پشتیبانی می کند.

مشخصات دوربین مویک ایر 2

– سنسور CMOS 1/2 اینج
– فیلم های 4K با فریم 60fps
– تصاویر 12 و 48 مگاپیکسل
– لنزهای 24 میلی متر با اپرچر F2.8
– بیت ریت 120 مگابیت در ثانیه

سنسورهای اجتناب از موانع در اسکای دیو 2 و مویک ایر 2

وجود سنسورهای گسترده در سطح  اسکای دیو 2 باعث می شود تا به صورت هوشمندانه از تمامی جهات موانع را شناسایی کند. 6 عدد سنسور Vision با کیفیت خیره کنند 4K که رو به بالا و پایین نصب شده اند باعث می شوند تا کوادکوپتر دید بهتری نسبت به اطراف خود داشته باشد. زاویه دید این سنسوها 200 درجه می باشد که یک باند گسترده از فضای اطراف خود را پوشش می دهند. در کنار این سنسورها که در تمامی شرایط فرد یا سوژه مورد نظر خلبان را ردیابی می کنند سیستم GPS فعالیت های مهمی ارائه می دهد که قدرت پرنده را برای حفظ حالت شناور خود ارتقاع می دهد.
اما مویک ایر 2 هم در این زمینه بد عمل نمی کند و با استفاده از سنسورهای دیدبانی دوگانه که در سه جهت جلو، عقب و پایین نصب شده اند تمامی موانع را تشخیص می دهند. در کنار این دوربین ها حسگرهای مادون قرمز در اطراف پرنده نصب شده اند که از جوانب چپ و راست ممانعت از برخورد هواپیما با در، دیوار و موانع بسیار می شوند. این سنسورها در حالت سرعت اسپرت نمی توانند موانع را تشخیص دهند. اما در تمام حالت های هوشمندی که برای این پهپاد به کار رفته سنسورهای اجتناب از موانع کاربرد موثری دارند.

مویک ایر 2 زمان پرواز بیشتری دارد

هلی شات Mavic Air 2 زمان پرواز بیشتری دارد چرا که وزن کمتری نسبت به اسکای دیو 2 دارد و از یک باتری 3500 میلی آمپری برای پرواز استفاده می کند. باتری از نوع لیتیومی با ولتاژ 11.55 ولت میباشد که در قسمت بالایی آن درج می شود. با یک بار شارژ کامل این باتری می توانید حدود 34 دقیقه به طور مداوم پرواز داشته باشید. برای یک هلی شات (کوادکوپتر دوربین دار) زمان پرواز قابلیت اساسی می باشد که این امکان را می دهد تا فیلم های طولانی تهیه کنند.
اما اسکای دیو به خاطر وزن بالایی که دارد نمی تواند زمانی بیشتر از 23 دقیقه را پرواز کند. باتری این پهپاد حرفه ای از نوع لیتیومی 11.4 ولت با ظرفیت 4280 میلی آمپر می باشد که انرژی لازم برای 6 عدد سنسور دیدبانی، دوربین، موتورها و تمامی قسمت های کوادکوپتر را فراهم می کند. باتری اسکای دیو 2 در قسمت پایینی آن قرار دارد که ظاهر آن را اندکی از یکپارچگی خارج می کند.

مویک ایر 2 با برد رادیویی 10 کیلومتر حرفه ای عمل می کند

کوادکوپتر Mavic Air 2 با برد رادیویی 10 کیلومتر در میان تمامی هواپیماهای بدون سرنشین تجاری بی نظیر است. اما اسکای دیو بیشترین محدوده ای که می تواند پرواز کند حدود 3.5 کیلومتر می باشد. Mavic Air 2 از تکنولوژی OcuSync 2.0 برای فرایند انتقال استفاده می کند که سرعت انتقال بیشتری دارند. همچنین با استفاده از همین فناوری کاربر می تواند فیلم های 1080 پیکسل را از دوربین دریافت کند. ریموت مویک ایر 2 نسبت به سری اصلی تغیر کرده و فاقد صفحه نمایش می باشد. بر روی آن چند جوی استیک برای کنترل مولتی روتور قرار دارد و از طراحی بسیار عالی برای آن در نظر گرفته اند. اما ریموت Skydio 2 از یک طراحی متفاوت برخوردار است که با یک دست می توانید به تمامی قسمت های آن دسترسی پیدا کنید یعنی Skydio beacon. لذا در قسمت بالایی مویک ایر 2 یک هولدر مخصوص نصب تلفن های هوشمند و تبلت قرار دارد که امکان نصب انواع تلفن هوشمند برای مشاهده فیلم ها و دسترسی به قابلیت های پروازی مولتی روتور میسر میباشد. ریموت اسکای دیو 2 دارای یک صفحه نمایش و چند دکمه می باشد که در صفحه نمایش چند اعلان مهم نظیر سیگنال های GPS، سطح شارژ باتری و چند مورد دیگر را می توانید مشاهده کنید. این پرنده همچنین قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه و یک ریموت اندروید و IOS را دارد.

حالت های پرواز هوشمند برای پروازی ایمن و راحت تر

برای پهپاد اسکای دیو 2 چند حالت پرواز هوشمند وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید یک پرواز راحت و بدون دردسر را فرا بگیرید. این 5 حالت پرواز سینمایی در مویک ایر 2 به شرح زیر هستند:

حالت Motion Track: با فعال کردن این ویژگی می توانید یک موضوع را نسبت به جهت حرکتی که دارد از جلو، عقب یا از کناره ها دنبال کنید.
حالت Fixed Track: Skydio 2 موضوعی را از یک زاویه مشخص نسبت به جهت حرکت سوژه ها از قبیل جلو ، کنار یا پشت آن دنبال می کند.
ویژگی Orbit یا مدار: کوادکوپتر در جهت سوژه انتخاب شده یا در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می کند و سوژه را در مرکز قاب نگه می دارد.
حالت Cable: در این حالت شما می توانید دو نقطه را انتخاب کنید و به مولتی روتور دستور دهید تا به صورت اتوماتیک بر روی آنها پرواز کند. این همان ویژگی TapFly در هواپیماهای مویک ایر می باشد.
حالت Hover: در این حالت مولتی روتور به صورت ثابت شناور می شود و همزمان با حرکت دوربین را می چرخاند تا به موضوع نگاه کنید.
اسکای دیو 2 همچنین دارای چند حالت پرواز هوشمند دیگر نظیر Dronie, Rocket, Boomerang و Vortex می باشد.

اما حالت های پرواز هوشمندی که در ورژن 2 مویک ایر به کار رفته اند بی نظیر می باشند. از حالت های Active Track 3.0 گرفته تا بومرنگ و استریود که با فعال کردن آنها می توانید یک پرواز بسیار هوشمندانه را طرح ریزی کنید. برای مویک ایر 2 هم حالت های پرواز هوشمند عبارتند از Helix, dronie, Circle, Rocket, Boomerang و Asteroid که با استفاده از آنها می توانید فیلم هایی به سبک سینمایی تهیه کنید.

قیمت مویک ایر 2 در مقایسه با اسکای دیو 2

دی جی ای برای Mavic Air 2 از قیمت 799 دلاری سخن می گوید ولی پک کمبو آن 989 دلار قیمت گذاری شده که در این پکیج همراه هلی شات قطعات اضافه عرضه می شود. اما اسکای دیو 2 با قیمت 999 دلار کمی گرانتر از کوادکوپتر مویک عرضه می شود. در پایین می توانید جدول مقایسه این دو محصول از کمپانی DJI و اسکای دیو را مشاهده کنید که مویک ایر تا حدودی برنده این رقابت میباشد. علاقمندان می توانند هلی شات مویک ایر 2 را از نمایندگی خرید پهپاد DJI تهیه و خریداری کنند.

  کیفیت فیلم کیفیت تصویر زمان پرواز محدوده کنترل تشخیص موانع وزن قیمت
1-مویک ایر 2 4K 48 مگاپیسل 34 دقیقه 10 کیلومتر دارد 570 گرم 799 دلار
2-اسکای دیو 2 4K 12 مگاپیکسل 23 دقیقه 3.5 کیلومتر دارد 775 گرم 999 دلار
logo.djiland

 

دی جی آی لند
نمایندگی DJI

دی جی آی لند نمایندگی و مرکز فروش تخصصی محصولات DJI با ارزانترین قیمت در ایران به همراه قطعات و لوازم یدکی همراه با آموزش ها و خدمات پس از فروش

این مطلب را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه مویک ایر 2 با اسکای دیو 2»

  1. من فعلا نه مویک میخرم نه اسکای دیو
    منتظر میمونم ببینم اسکای دیو در مقابل مویک ایر 2 چی تولید میکنه
    ولی مطئنم اسکای دیو یه چیزی تولید میکنه بالاتر از این

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *